Eindelijk weer het Onderwijsfestival: ‘We zitten in de flow’

Foto: Kees Rutten

Een welkomstwoord van collegevoorzitter Jan Bogerd en een performance van rapper en taalkunstenaar Typhoon. Die vormden de opening maandagochtend van het Onderwijs & Onderzoek Festival aan de HU.

Jan Bogerd is blij en trots. Dat zei hij tijdens zijn toespraak vanaf het podium van het Werkspoorkathedraal, een voormalige fabrieksloods waar het festival al jaren wordt gehouden. Hij is blij omdat het leven na corona steeds meer normaal doorgaat en trots omdat de hogeschool deze periode zonder al te grote kleerscheuren is doorgekomen.

Sterker nog: ‘We zitten in een lekkere flow’, zei hij. Hij constateert een sterke betrokkenheid van studenten die actief zijn én een grote verbondenheid met de regio. ‘Je kunt geen deur opentrekken of er staat wel een student van Hogeschool Utrecht achter.’ Hij wijst op innovaties, zoals de veranderingen bij het toetsen. ‘Voor veel instellingen in de sector heeft de HU een voorbeeldfunctie.’

Welzijn van studenten

Voor de nabije toekomst ziet hij een grotere rol voor de HU en andere hogescholen. Er komt een uitbreiding van het praktijkgericht onderzoek en de tekorten op de arbeidsmarkt moeten voor een groot deel door hogescholen opgelost worden. Daarnaast signaleert hij dat het welzijn van studenten door corona een knauw heeft gekregen. ‘Daar moet echt veel begeleiding op komen.’ Volgens hem zal het kabinet hierin investeren.

Na Bogerd kwam Typhoon op en zette in met een liedje, een spoken word-declamatie en een wervelende inspiratievoordracht. Hij schreef de tekst voor een HU-video

Vanaf 9.00 uur druppelden HU-ers binnen in de grote hal van de Werkspoorkathedraal. Binnen stoden tal van tenten en opstellingen van HU-onderdelen. De bibliotheek toonde een ‘Future library’, met een spiegelende raket en kleine robots. ‘Het gaat hier over artificiële intelligentie en deepfake. Je ziet hier geen enkel boek’, zei een medewerker.

Huiskamertjes

Het Teaching and Learning Netwerk (TLN) presenteerde zich met een aantal piepkleine huiskamertjes met fauteuils, spiegels en lampjes. Speciaal voor onder andere nieuwe medewerkers en onderzoekers. Verderop viel een blauwe bak met ballen op, vergelijkbaar met de ballenbak van een Zweedse meubelzaak. Geïnteresseerden konden er terecht voor de ‘research journey’: de reis die onderzoekers maken van de subsidieaanvraag tot slotconclusies.

Bij een neptankstation konden mensen ‘bijtanken’ via een koptelefoon. ‘Voor iedereen die lieve woorden, motivatie en zachtheid kan gebruiken.’ Verder de noodzakelijke koffiestands, eettentjes (stroopwafels, pokébowl), statafels en terrassen met houten klapstoelen en -tafels. Ook aanwezig: de fotograaf van Trajectum die LinkedIn-foto’s van bezoekers maakte.

Na de opening gingen bezoekers meerdere rondes van inspiratiesessies in. Er waren sessies over onder meer het effect van corona op jongeren, programmatisch toetsen, multidisciplinair onderwijs, transdisciplinair onderzoek, de hulp van de HU aan Oekraïne en datagedreven werken.

Tussendoor vonden de presentaties plaats voor de verkiezingen van de docent, honoursstudent en onderzoeker van het jaar. Rond vier uur is de bekendmaking van de winnaars.