Elsevier: HU kruipt langzaam uit het dal

De HU presteert dit jaar behoorlijk beter in de rankings van Elsevier en lijkt langzaam uit het dal te kruipen. De faculteit Economie en Management is bezig met een gestage opmars. Hoewel sommige toppers van de faculteit Natuur en Techniek van de eerste plaats zijn verstoten, vertonen de meeste opleidingen een opgaande lijn.

Van de 67 onderzochte opleidingen van de HU worden er dertien positief beoordeeld, krijgen 31 het predicaat gemiddeld terwijl er 23 als negatief uit de bus komen. Dat is een beduidend betere score dan vorig jaar: tien positief, 24 gemiddeld en 33 negatief.

Onder landelijk gemiddelde
De algemene tevredenheid van studenten is met min 14,9 procent nog onder het landelijk gemiddelde, maar stijgt in vergelijking met vorig jaar. Toen was het min 34,3 procent, alleen studenten van Inholland waren ontevredener. Dit jaar bezet de HU in de lijst met zes grote hogescholen de vierde plaats; nog voor de Hogeschool van Amsterdam en Inholland.

Opmerkelijk zijn de goede prestaties van de faculteit Economie en Management (FEM). Die telt nu drie absolute toppers. Commerciële economie demarreert van de laagste plaats in 2012 en een vijfde vorig jaar naar de eerste plek nu. Small business and retail management en financial service management handhaven hun eerste plek.

Voetstuk
De faculteit Natuur en Techniek moet een gevoelige veer laten. Chemische technologie zakt van de eerste plaats naar de tweede en biologie en medisch laboratoriumonderzoek (life sciences) duikelt van een eerste naar de derde plaats. De meeste opleidingen maken kleinere of grote (technische informatica) sprongen vooruit, maar civiele techniek blijft hekkensluiter.

Bijzonder is ook dat culturele en maatschappelijke vorming (CMV) plots een eerste plek bezet, terwijl ook medische hulpverlening tot de beste wordt gerekend. De tweedegraads lerarenopleidingen aardrijkskunde, omgangskunde en scheikunde raken hun eerste plaats kwijt maar blijven in de top.

De ranglijsten in de jaarlijkse Elsevier zijn gebaseerd op de Nationale Studenten Enquête (NSE). Daarin geven studenten een oordeel over zaken als onderwijs, docenten en faciliteiten.

Voor de oordelen per opleiding van de HU hier (klik op opleiding, vinkje plaatsen en klik groene button 'vergelijk').