Kort

Energietoeslag: in vijf gemeenten gaan studenten naar de rechter

Studenten dagen vijf gemeenten voor de rechter in hun strijd om het recht op een energietoeslag. Dat doen ze met steun van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), zo meldt de Volkskrant.

Volgens het kabinet was de eenmalige compensatieregeling van 1.300 euro per huishouden met een laag inkomen niet geschikt voor studenten, vanwege de vele verschillende manieren waarop ze wonen.

Wel kwam er extra geld voor studenten met ernstige financiële problemen. Gemeentes zouden die aanvragen moeten beoordelen. Maar die lieten meteen weten daarvoor geen tijd of geld te hebben.

LSVb-voorzitter Joram van Velzen zegt nu: ‘Met de rechtszaken willen we druk uitoefenen op het Rijk om een beleidsverandering door te voeren. Als je de keuze maakt om verantwoordelijkheid bij de gemeenten te leggen, moet je ook zorgen dat zij in staat zijn om de regeling uit te voeren.’

De LSVb begint met zaken tegen Groningen, Leiden, Delft, Rotterdam en Vijfheerenlanden (net ten zuiden van Utrecht).