Energietoeslag voor studenten wordt mogelijk, maar niet per 1 januari

Vorige week boden Utrechtse studenten nog een petitie aan voor het stadhuis om een oplossing te vinden voor de energietoeslag. Die komt er op 1 januari voor alle huishoudens, maar voor studentenwoningen en blokverwarmingen wordt het een lastig verhaal.

Nu lijkt er steun te komen vanuit Den Haag. Minister Rob Jetten heeft in een debat aan de Kamer toegezegd dat hij een oplossing zal bedenken. Die zal dan lopen via een teruggave door de Belastingdienst aan de woningcorporatie of de vereniging van eigenaren. Wel duurt het even voordat deze oplossing kan functioneren. Dat zal niet 1 januari zijn, maar ‘in de loop van 2023’, zo meldt RTL Nieuws.

Jetten zoekt een ‘zo dekkend mogelijke regeling’. Ook wil hij zoveel mogelijk gelijkheid met de andere huishoudens.