Columns

Entertainment in China

De verwachting is dat China dit jaar na Amerika en Japan de derde entertainment grootmacht wordt volgens het onlangs verschenen PricewaterhouseCoopers-onderzoek Global Entertainment & Media Outlook 2011-2015. Een omzet van $ 96 miljard, samen met media, zorgt in China voor een groei van 13,9% t.o.v. vorig jaar. De verwachting is dat de omzet elk jaar met meer dan 10% zal stijgen, terwijl de rest van de wereld met een half zo grote stijging tevreden moet zijn. In 2015 verwacht PwC dat meer dan een kwart van de omzet digitaal van aard is. Zelf denk ik dat het sneller zal gaan, want je ziet alle jongeren met de modernste mobieltjes aan hun oor over straat lopen. De vraag blijft wel of de Chinezen het begrip intellectueel eigendom gaan onderkennen.

Deze maand wordt druk onderhandeld tussen de China Film Group Corp, namens de staat, en de World Trade Organization. Want al jaren limiteert de Chinese regering het aantal buitenlandse films per jaar, maximaal 20. De verwachting is dat de jarenlange ban binnenkort opgeheven zal worden, want via satelliet kunnen honderden buitenlandse films gezien worden in de oorspronkelijke taal met Chinese ondertitels. Alleen tijdens het deze week draaiende Shanghai International Film Festival mogen ook andere dan die 20 buitenlandse films vertoond worden.