Erasmus Universiteit gaat in gesprek met activisten die het gebouw bezetten

Het college van bestuur van de Erasmus Universiteit wil gaan praten met de veertig actievoerders van OccupyEUR die het Sandersgebouw van de universiteit sinds vanochtend bezetten. De groep van studenten en medewerkers is daartoe bereid. Vermoedelijk gaan beide partijen vanavond met elkaar om de tafel, meldt Erasmus Magazine.

De activisten bezetten sinds maandagochtend het Sandersgebouw. Ze hebben een lijst met eisen, gepresenteerd in een open brief met handtekeningen. Ze willen onder meer dat de universiteit de banden met de fossiele industrie verbreekt, een einde maakt aan de ‘precaire’ situatie van onderzoekers en docenten, en de toegankelijkheid van onderwijsgebouwen verbetert.

Het Sandersgebouw, waar onder andere het cvb zit, werd vanochtend gesloten. Alleen medewerkers konden hun spullen nog ophalen op vertoon van hun pas, studenten werden geweerd.

De bezetting komt voort uit de internationale occupy-beweging, waarbij universiteiten bezet worden om aandacht te vragen voor klimaatverandering. Het college van bestuur zegt in een schriftelijke reactie ‘begrip te hebben’ voor de beweegredenen van de groep.