Columns

Even niet aan je studie denken?

Ernst-Jan Hamel
Foto: Kees Rutten

Onze columnist Ernst-Jan Hamel is docent Journalistiek en beschrijft wat hem opvalt in zijn werk met studenten. Vandaag: stress van mailende docenten?

Toen ik nog studeerde (opa vertelt) konden er soms dagen voorbijgaan zonder dat ik aan mijn studie dacht. Dan had ik op donderdag mijn laatste college van de week en kon ik een lekker lang weekend gamen, zuipen, Southpark kijken en ga zo maar door. Heerlijk.

Voor de student anno 2019 is dat niet zo makkelijk meer. Vorige week gaf ik een les over de impact van moderne communicatietechnologie. Daarin vertelde een studente over de stress die ze krijgt van mailende docenten. ‘Dan sta ik vlak na de inleverdeadline in de kroeg en – pling! – komt er weer een mail over het volgende vak binnen. Zo van: willen jullie dit en dit lezen voor maandag, en alvast nadenken over een onderwerp waaraan je gaat werken? Als ik dat lees, schiet ik meteen in de stress en voel ik me direct schuldig over de feestjes die gepland staan. Kan ik niet gewoon een keer niks hoeven doen en lekker weekend vieren? Het houdt nooit op!’

Nu kun je heel cynisch reageren op zo’n studente (‘Laat lekker je telefoon thuis!’ ‘Zet die notificaties uit!’), maar dan doen we haar tekort. In de kern beschrijft ze een worsteling die velen van ons hebben met moderne technologie.

We willen namelijk niks missen en staan áltijd aan. We krijgen continu prikkels en zijn OVERAL en ALTIJD op de hoogte van ALLES. Niet voor niets zijn er bedrijven die het e-mailverkeer buiten werktijden platleggen om personeel de kans te geven ‘hun hoofd volledig leeg te maken’.

De laatste tijd worden we overstelpt met onderzoeken over stress bij studenten. Een bloemlezing: Drie op de vier studenten is emotioneel uitgeput (LSVb, 2017). Een op de vier studenten heeft burn-outklachten (Hogeschool Windesheim, 2018). En onlangs kwam studentenvakbond ISO er nog bij: lenende studenten zijn vaker extreem vermoeid (50%), emotioneel uitgeput (40%) en bezorgd over het krijgen van een burn-out (19%). In alle drie die onderzoeken wijzen studenten als oorzaak naar de toegenomen prestatiedruk in het hoger onderwijs.

Het zijn zorgelijke cijfers waaraan ik niks  wil afdoen. Toch denk ik dat niet school maar ons compleet gedigitaliseerde leven de grotere stressaanjager is. Er is zoveel gaande en we hebben nog niet geleerd hoe we moeten omgaan met zo veel prikkels.

Ik ben ook zo’n docent die zijn studenten continu belaagt met huiswerkmails. Een naderende vakantieweek is voor mij reden om studenten extra veel huiswerk mee te geven. En in de vakantieweek stuur ik een reminder. In sommige klassen gebruik ik chat-app Slack voor communicatie en stuur ik gerust een bericht of tien per week naar de hele klas.

Natuurlijk valt dat in het niet bij de honderden Instagram-notificaties, Facebook-uitnodigingen en Snaps die studenten dagelijks krijgen. Maar toch. Misschien moet ik wat minder mailen. En zeker niet meer in het weekend.