Lenende student lijdt onder leenstelsel

SONY DSC

Lenende studenten ervaren prestatiedruk en psychische klachten door het leenstelsel. De lenende student heeft vaker last vermoeidheid, emotionele uitputting en burn-out. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

In een steekproef onder 563 hbo- en wo-studenten geeft 69 procent van de lenende studenten aan te moeten lenen om hun studie te kunnen betalen. Veel lenende studenten geven hierbij aan dat dit gepaard gaat met gevoelens van stress en zorgen voor later. 22 procent van de studenten zegt  maandelijks (heel) moeilijk rond te kunnen komen.

Studenten zijn overwegend positief over hun leven in het algemeen. Maar het is opvallend dat lenende studenten vaker extreem vermoeid (50%), emotioneel uitgeput (40%) en bezorgd zijn over het krijgen van een burn-out (19%).

Sociale activiteiten

Als studenten met een lening direct gevraagd wordt naar de invloed van het leenstelsel op hun eigen situatie, geeft 73% aan toegenomen druk of klachten te ervaren. Een derde van de leners ervaart namelijk én toegenomen prestatiedruk én toegenomen psychische klachten, een derde toegenomen prestatiedruk, maar geen toegenomen psychische klachten en 7% uitsluitend toegenomen psychische klachten (o.a. depressie, vermoeidheid en stress). De toegenomen prestatiedruk is vaker te zien onder wo-studenten dan onder hbo-studenten.

Ook heeft het leenstelsel gevolgen voor het sociale leven van studenten. 52% van de lenende studenten geeft aan af te zien van sociale- of nevenactiviteiten vanwege de hoge kosten van activiteiten.

ISO-voorzitten Tom van den Brink vindt dat de bal nu bij minister van Engelshoven ligt. Volgens hem is het de hoogste tijd om een eerlijk debat te voeren en de financiële positie van studenten te verbeteren.