Tweede Kamer stemt in met groot onderzoek naar studentenwelzijn

De regering gaat een grootschalig, kwantitatief onderzoek doen naar het welzijn van studenten. Dat verzoek van GroenLinks werd vandaag aangenomen in de Tweede Kamer.

Al langer kaarten studentenorganisaties aan dat het welzijn van studenten onder druk staat. Eind januari van dit jaar berichtte het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) na onderzoek van Motivaction dat lenende studenten psychische klachten en prestatiedruk zouden ervaren door het leenstelsel. Lenende studenten zouden vaker extreem vermoeid (50%), emotioneel uitgeput (40%) en bezorgd zijn over het krijgen van een burn-out (19%).

Hoofdpijn

Enkele dagen later kwam het lectoraat Schulden en Incasso van de HU met een soortgelijk onderzoek naar buiten. Ruim één vijfde van de hbo-studenten komt moeilijk rond, bleek daaruit. Die geldzorgen zorgen er onder meer voor dat de studenten vaak of altijd hoofdpijn hebben, lessen missen, veel werken en nadenken over stoppen met de studie.

Er komt nu een grootschalig landelijk onderzoek ‘om de problematiek onder studenten van hogescholen en universiteiten in kaart te brengen’. Het is nog niet bekend wanneer dit onderzoek gaat plaatsvinden.