Eergisteren bezocht ik de Evenement Contactbeurs in Borghland naast het trainingsveld De Toekomst van Ajax, of voor de golfers naast Borghland Golf. Volgens een persbericht was ik een van de 2200 bezoekers die 188 standhouders bezochten. Ik scoorde 61 visitekaartjes van personen die werken bij evenementen organisaties, toeleveranciers of evenementlocaties. Het bleek een uitgelezen plek om stageplaatsen te ‘verkopen’ en mogelijke gastsprekers te ronselen.
Terwijl de meeste studenten al onder pannen zouden moeten zijn, word ik nog steeds aangeklampt door studenten die op zoek zijn naar een stageplaats. De 10 weken stages blijken steeds moeilijker in te vullen. Bedrijven hebben studenten liever voor een langere periode. Soms zelfs nog langer dan onze voorgeschreven 20 weken.
Daar waar vroeger elke student makkelijk zelf een stageplek vindt, blijkt dit steeds moeilijker te gaan. Het praktijkbureau heeft een digitale vacaturesite, stagecoördinatoren helpen studenten op weg en ook docenten gebruiken hun netwerk en proberen studenten aan een goed stagebedrijf te helpen. Toch is het me de afgelopen jaren opgevallen hoe weinig van onze docenten tijd nemen en/of krijgen om hun relaties met het bedrijfsleven uit te breiden en te bestendigen door bijvoorbeeld beursen en congressen te bezoeken met dat doel. Wij verzorgen toch beroepsopleidingen?