Columns

Evenementenfonds

Als het aan Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, ligt dan moet er een streep door alle opleidingen waar het woord evenement in voorkomt. Hij zei dat bij de opening van ons schooljaar eind augustus. Schnabel ziet niet dat Nederland op z’n kop staat als er een wereldkampioenschap voetbal is, of een gooi doet naar de Olympische Spelen, of als een stad graag de start van een grote wielerronde binnen z’n stadsgrenzen wil. NOC*NSF pleit nu zelfs voor een evenementenfonds. Grote merken organiseren evenementen om zich te onderscheiden. Maar nee, wij mogen onze studenten daar niets van bij brengen, eventmarketing hoort niet op een hogeschool thuis, aldus prof. dr. Schnabel.

Volgens een recent Amerikaans onderzoek leveren evenementen het meeste rendement op, als tweede regulier adverteren, dan direct marketing, gevolgd door public relations, sales promotion en internet/social media. Het beroepenveld vraagt om kennis van event & experience marketing. Niet Paul Schnabel, die ook als socioloog verbonden is aan de Universiteit Utrecht. Hij wordt door de Volkskrant zelfs bestempeld als één van de invloedrijkste personen in Nederland. Juist hij wijst eventmarketing af binnen het HBO. Hij beschimpt marketingopleidingen die wel aandacht besteden aan (nieuwe) media, entertainment en evenementen. Moeten al die opleidingen dan maar afgeschaft worden?