Columns

Fan engagement

De impact van sport- en entertainmentsterren reikt ver. Bekendheid via de media kan zorgen voor een ruim inkomen. Je kan beter een ster zijn in Amerika dan in Luxemburg. Want één hit in Amerika betekent dat je kostje gekocht is. Kan je goed voetballen in Europa, dan ben je ook binnen. Anderen willen graag meeliften op die bekendheid. Dat gaat van organisaties als Plan Nederland tot aan jongetjes met een Barcelona shirt met op de rug de naam van hun favoriet.

Vorige maand mocht ik in China zijn en zag de populariteit van het Europese voetbal. In een voetbal magazine een uitgebreid verhaal over Ajax, wat ik overigens niet kon lezen. Maar de foto’s spraken voor zich. Afgelopen week schreef ik over Kenia. Daar zat ik ’s morgens achter de (soms niet werkende) computers van de MOI universiteit en zag dan vaak als screensaver een foto van Arsenal.

Het Amerikaanse onderzoek Catalyst Fan Engagement Study 2011 waar ruim 2000 mensen aan mee hebben gedaan richt zich op mediagebruik en gewoontes van sportfans van NFL, NBA, MLB, en college football. Daar uit blijkt dat fans vaker gebruik maken van social media en zich wel degelijk iets aantrekken van de voorkeur van hun favoriet. Een bevestiging van wat we al dachten.