Filmavond over klokkenluider Snowden gaat voorbij aan HU’ers

Foto: Peer van Tetterode

De vraag of de organisatie van Podium heeft bereikt wat ze voor ogen had was onontkoombaar dinsdagavond. Het programma was interessant, maar het publiek nog te klein.

Filmavond

Cultureel HU-platform Podium en het filmcollectief Hoogt on Tour organiseerde dinsdagavond een activistische filmavond genaamd ‘De Strijders’. Met daaropvolgend een discussie met twee experts: opleidingscoördinator ICT Serge Wallagh en onderzoeksjournalist Maria Genova.

De avond en discussie draaide om de documentaire Citizenfour. Daarin volgt filmmaker Laura Poitras de ontmoetingen van journalist Glenn Greenwald met haar contact ‘Citizenfour’, alias Edward Snowden. Deze voormalige CIA-analist maakte in 2013 met gevaar voor eigen leven bekend dat overheden van veel Westerse landen op grote schaal burgers afluisterden en hun computergedrag op de voet konden volgen. Ook deelde hij de informatie die overheden al hadden van burgers.

Podium spreekt de hoge kosten tegen

Een mooie locatie en niet de minste sprekers. Volgens berekeningen van onderstaande kostte de avond minstens een paar duizend euro om te organiseren.

Alinde Hoeksma, programma-coördinator van Podium spreekt de hoge kosten tegen. Volgens haar vallen die een stuk lager uit. Ze licht toe: ‘Wij hebben haar via een contact van Podium benaderd, zij voelde zich betrokken bij de avond en heeft zelf een aanzienlijk lagere vergoeding voorgesteld dan door Speakers Academy wordt berekend.’ Hoeksma weet verder niet wat de ruimte kost: ‘De kosten van de ruimte zijn voor rekening van samenwerkingspartner Hoogt on Tour, met wie de filmreeks samen wordt georganiseerd en gefinancierd.’

De avond werd georganiseerd door betaalde krachten en werkstudenten en ruim van tevoren aangekondigd.

Afgelegen loods

Het filmpubliek bestond uit vijfentwintig man. Meer dan de helft van de gegadigden waren de organisatoren of vrienden of partners van de organisatoren. Volgens Podium kwamen er acht studenten op af die niet betrokken waren bij de organisatie van het evenement.

De lage opkomst zou ook kunnen komen doordat het evenement werd georganiseerd op een afgelegen industrieterrein in een loods van de voormalige Werkspoorfabriek, ver verwijderd van het centrum van Utrecht.

‘We kampen nu nog met opstartproblemen’

Hoeksma hoopt in de nabije toekomst op een grotere opkomst: ‘We zijn begonnen tijdens de lockdown en we proberen nu in het najaar zoveel mogelijk fysieke evenementen te organiseren om bekender te worden. We kampen nu nog met opstartproblemen. We zijn hard bezig om meer naamsbekendheid te krijgen op de HU door samen te werken met studieverenigingen en door pizza-avonden te organiseren.’

Foto: Peer van Tetterode

Nagesprek

Na afloop van de film vroeg werkstudent Paul: ‘Wie van jullie in het publiek wordt nerveus van deze film?’ Meer dan de helft van de handen in de loods gingen omhoog. Een student met lang zwart haar gaf toelichting: ‘Ik vind het heel frustrerend dat ze me zomaar kunnen afluisteren en mee kunnen kijken op mijn computer. Daar ben ik me door deze film wel een stuk bewuster van geworden. Dat zou niet moeten mogen. Maar tegelijkertijd vind ik het ook te vermoeiend om er iets aan te doen. En ik weet ook niet wat.’ Luisteraars om haar heen knikten.

In het nagesprek kwamen verder vooral bekende zaken aan bod. Werkstudent Paul vroeg experts Maria Genova en Serge Wallagh of het in naam van de algemene veiligheid verantwoord was van staten om iedereen af te luisteren. De experts meenden van niet. Maar volgens Genova is er na 2013 nauwelijks iets veranderd in de wereld. Volgens Wallach moest er bij de introductie van nieuwe technologie altijd afgewogen worden wat de consequenties zijn voor burgers.

Op de vraag aan het publiek of ze net zoals Snowden een klokkenluider zou worden of liever niet klonk er gemompel. Een student op de achterste rij antwoorde dat ze ‘daar de ballen niet voor had.’

De experts sloten de avond af met het advies om je accounts goed te beveiligen met een lang wachtwoord en regelmatig updates te doen op je computer.

‘We worden voorgelogen’

Wat de studenten opstoken van de avond? Communicatiestudent Jamie: ‘Ik denk dat het goed is om altijd kritische vragen te blijven stellen bij wat de overheid doet. Ze hebben ons gewoon chronisch voorgelogen, zoals je kunt zien in de docu.’ Daar is universiteitsstudent Andrea het mee eens. ‘Ik vind het heel erg wat een macht de staat heeft om mensen af te luisteren. Net zoals Facebook kunnen ze alles controleren. Haar vriend Lex knikt bezorgd: ‘Ik denk nu meteen aan de studievereniging in Amsterdam waar ik in het bestuur zit. Ik vraag me af of onze studentengegevens wel veilig zijn.’

Rond half elf gaan de laatste mensen naar huis. Ze hebben een mooie avond gehad. En de opkomst? Die wordt volgens de organisatie in de toekomst vast een stuk groter.

Ook interessant: podcast: hoe gestresst zijn studenten?