Het gekke is dat onderkend wordt (nog niet door iedereen) dat een goede docent het succes van goed onderwijs is. Degenen die dat nog niet vinden of daar aan twijfelen zou ik niet graag voor een groep leerlingen of studenten zien staan. In ieder geval horen die niet thuis in een onderwijsorganisatie. De cruciale, goede docent haal je zo uit de studenttevredenheid onderzoeken. Die scoren overal in het groen, wat betekent boven het gemiddelde.
Nu zouden de lectoren alle rapporten eens door moeten worstelen die het afgelopen jaar zijn verschenen en onderzoeken (dat doen we in de ogen van de huidige beleidsbepalers te weinig) hoe vaak de docent een hoofdrol in die rapporten speelt. In kan je verzekeren: weinig. Het gaat meer over processen en organisaties, ook goed hoor. Maar ik wil een focus op de docent.
We doen er alles aan om onze eigen docenten op een hoger plan te brengen. Een goed principe. Maar men denkt eerder aan het te behalen papiertje dan wat het inhoudelijk betekent. Waarom wordt er geen extra budget uitgetrokken om topdocenten binnen te halen tegen een goed salaris. Waarom wachten we altijd met het invullen van vacatures tot het laatste moment? Neem daar de tijd voor en stel daar extra budget voor beschikbaar.