Fotoreportage over Kiev beste journalistieke productie

Robert Oosterbroek (26) en Bart Thiesen (28) winnen met hun fotoreportage en radiofragment over Kiev 1000 euro met de School-voor Journalistiekprijs 2014.

Het tweetal deed verslag van de protesten in de Oekraïnse hoofdstad Kiev en maakte daarmee volgens de jury de beste journalistieke productie van dit schooljaar.

De jury, onder voorzitterschap van VPRO-directeur Peter Schrurs, verkoos het duo niet unaniem tot de winnaar. ‘Het was te lastig. De meerderheid heeft voor de productie Kiev in vuur en vlam gekozen’, zegt Peter Schrurs. De jury was onder de indruk van het lef en de creativiteit van de journalistiekstudenten. Peter Schrurs: ‘Robbert en Bart hebben alle journalistieke kwaliteiten benut. Ze hebben geen plannen gemaakt, maar zijn gewoon afgereisd. Dat getuigt van lef.’

Thiesen was blij verrast met de overwinning. ‘Ik wist dat we een goede productie in handen hadden. Maar de concurrentie was moordend. Het is tof dat we hebben gewonnen’, zegt hij.

De SvJ-prijs werd voor de tiende keer uitgereikt in het auditorium van de faculteit Communicatie en Journalistiek.