Geen ‘pechstudent’ heeft zijn studievoucher nog opgeëist

Niemand van de 151 ‘pechstudenten’ die recht hebben op een studievoucher, heeft hem aangevraagd. Dat meldt demissionair minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap; D66) in een brief aan de Tweede Kamer.

De studievouchers zijn bedoeld voor de ‘pechgeneratie’: studenten die geen basisbeurs kregen, maar ook geen onderwijs ontvingen waarin extra was geïnvesteerd.

De vouchers zijn 2.000 euro waard, die je kunt inzetten voor universitair of hbo-onderwijs. Tegenstanders van de tegoedbonnen vinden het onhandig dat studenten ze maar tussen vijf en tien jaar na hun afstuderen kunnen inzetten. De starters zijn dan vaak net met hun carrière of hun gezinsleven, bezig. Geen ideale tijd voor bijscholing.