Geen nieuwe coronaregels in het hoger onderwijs

De basisscholen sluiten komende maandag of dinsdag, maar voor hogescholen en universiteiten zijn er geen nieuwe coronamaatregelen. Dat is de uitkomst van de persconferentie van minister-president Rutte en minister De Jonge op dinsdagavond.

De huidige coronaregels voor het hoger onderwijs blijven in ieder geval tot en met 14 januari gehandhaafd. Dus mondkapjes op tijdens het verplaatsen in de gebouwen en een maximale groepsgrootte van 75 personen in onderwijsruimtes. Dit laatste geldt niet voor tentamens en examens. Er komt geen verplichte anderhalf meter afstand.

Studenten en medewerkers wordt geadviseerd twee keer per week een zelftest te doen. Die gratis testen kunnen ze nog steeds aanvragen bij www.zelftestonderwijs.nl. Verder gelden de basismaatregelen: handen wassen en in de ellenboog niesen. Rutte herhaalde dat vaccinaties het beste tegen een nieuwe corona-uitbraak helpen.