Reportage

Geen wegwerpbekers meer, dus flinke animo voor gratis HU-bekers

Foto: Kees Rutten

Vanaf maandag 4 september liggen er geen wegwerpbekertjes meer bij de automaten van de HU. Daarom geeft de receptie herbruikbare HU-bekers weg, die mensen thuis moeten afwassen. Maar hoe zit het als je gasten ontvangt of je eigen beker vergeet?

Het is maandagochtend. Op de eerste officiële lesdag van het nieuwe collegejaar is het extra druk bij de receptie van het gebouw op Padualaan 101. ‘Hoeveel bekertjes er al zijn meegenomen? Ik heb werkelijk geen idee, het gaat zo hard’, zegt een van de drie medewerkers achter de receptie. ‘We hebben er tweeduizend’, zegt een andere medewerker. ‘En we delen ze uit zolang de voorraad strekt.’ Ben je te laat of raak je de beker kwijt, dan moet je er zelf een meenemen of kopen.

‘Sorry, mag ik wat vragen? Zijn de bekertjes ook voor docenten?’, vraagt een docent. ‘Jazeker!’, is het antwoord. Ondertussen vraagt een groep studenten waar ze hun lokaal kunnen vinden. Een ander kijkt naar de kartonnen dozen met de bekertjes die individueel zijn verpakt, in een plastic zakje. ‘Mag je dat gewoon pakken?’, vraagt ze. ‘Ja!’ Hij kijkt naar rechts. ‘Ook een rode?’

Wetgeving
Bij HU werden jaarlijks 2 miljoen bekers gebruikt en dus ook weggegooid. Dat er geen wegwerpbekertjes meer zijn, is een maatregel van de SUP wetgeving. Sinds 1 juli moet er extra betaald worden voor wegwerpbekers die (deels) zijn gemaakt van plastic. De op het oog ‘papieren bekertjes’ van de HU-automaten bevatten ook een laagje plastic.

Kernwaarden en Starbucks

Bij alle recepties van HU-gebouwen delen ze bekers uit. Op Padualaan 101 en Heidelberglaan 15 zijn er tweeduizend, bij de andere locaties zijn er duizend. Op de herbruikbare plastic bekers staan de HU-kernwaarden. ‘Wel erg typisch, zo’n reclamepraatje’, zegt een student die net een beker heeft gepakt.
Op de andere kant van de beker is er ruimte om je naam te schrijven. Dat wordt bij de statafel naast de receptie van Padualaan 101 dan ook volop gedaan. ‘Eigenlijk moet je je naam expres verkeerd schrijven, net zoals bij Starbucks’, grapt iemand.

20 cent

Bij de koffieautomaten staan vanaf vandaag geen wegwerpbekertjes meer. Wie geen bekertje mee heeft, kan tot 1 januari 2024 voor 20 cent een wegwerpbekertje kopen bij de horeca-tentjes in de HU. Daar zijn ook herbruikbare mokken en bekers te koop. Bij MAMS kost een herbruikbare emaille mok 4,95 euro. De koffie uit de automaten is een paar cent goedkoper, omdat de prijs van de bekertjes er nu niet meer bij zit.

Thuis afwassen

Het is de bedoeling dat iedereen zijn herbruikbare beker mee naar huis neemt, daar afwast, en de volgende dag weer meeneemt. Een systeem met statiegeldbekers is volgens de HU niet haalbaar, vanwege het gebrek aan vaatwassers en een centrale horecapartij om de bekers te wassen. Bovendien zegt de HU in haar ‘koffie Q&A’-pagina op ÉÉNHU (besloten link) dat het duurzamer is om je beker thuis af te wassen, omdat deze meegaat met de rest van de vaat.

Leenbekers

Voor gasten zijn er leenbekers. Die kun je ophalen bij de receptie en later weer terugbrengen. Deze worden wel afgewassen door de banqueting, omdat dit er niet veel per dag zullen zijn.

Heb je een herbruikbare HU-beker weten te bemachtigen? Een gratis tip: er passen twee porties cappuccino in.