Kort

Gegevens van driekwart van studenten opgeslagen bij Microsoft en Amazon

Nederlandse onderwijsinstellingen slaan de gegevens van hun studenten op in de cloud van Amazon en Microsoft, blijkt uit onderzoek. Dat meldt nu.nl.

Sinds 2015 zijn Nederlandse universiteiten steeds meer gebruik gaan maken van de cloudomgevingen van Microsoft en Amazon. In 2021 ging het om data van driekwart van de Nederlandse studenten.

Studenten moeten blijkbaar een schending van hun privacy accepteren als ze onderwijs willen volgen, zo staat in het onderzoek . De integriteit van universiteiten zou op het spel staan. Met de miljoenen euro’s die de onderwijsinstellingen nu besteden aan softwarelicenties en cloudsystemen, zouden ze net zo goed hun eigen systeem kunnen ontwikkelen en onderhouden, zeggen de onderzoekers.