Genomineerden Docent van het Jaar zijn bekend

Winnaars Docent van het Jaar krijgen een ster met hun naam op de Hall of Fame aan de Padualaan 101 / foto Kees Rutten

De vier kandidaten voor de finale van de Docent van het Jaar zijn bekendgemaakt. De winnaar wordt 11 april tijdens het Onderwijs & Onderzoek Festival gelouterd. Ook de kandidaten voor onderzoeker, honoursstudent en onderwijsinnovatieteam van het jaar zijn bekend.

Studenten van alle instituten konden hun favoriete docent opgeven waarna een jury de vijf genomineerden koos. Tijdens het jaarlijks Onderwijs & Onderzoek Festival in de Werkspoorkathedraal vindt de finale plaats. De docenten geven een minicollege waarna een winnaar uit de bus rolt.

De finalisten van de Docent van het Jaar zijn…

Renzo van Dijk, docent bij de opleiding Bedrijfskunde van het Institute for People & Business. In de motivatie van studenten en de jury staat dat hij de maatschappelijke context meeneemt in het onderwijs waarbij hij theorie en praktijk met elkaar verbindt. Hij weet goed hoe hij onderwerpen uitlegt aan studenten. Met oog voor detail vangt hij belangrijke signalen op die een docent moet zien.

Daisy Laan, docent bij Orthoptie van het Instituut Paramedische Studies. Zij is ‘de beste’, zeggen kenners. Bevlogen in onderwijs én onderzoek. Constant bezig met het verbeteren van de beroepspraktijk én brengt die praktijk met succes in het onderwijs. Studenten kunnen uren naar haar luisteren zonder zich te vervelen. De stof komt echt over, zeggen ze.

Yvette Schreurs, docent Nederlandse Gebarentaal bij het Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies. Haar ‘activerende en inspirerende didactiek’ sluit aan bij de belevingswereld van de studenten, vindt de jury. Ze straalt passie en authenticiteit uit en leert studenten vanuit meerdere perspectieven kijken. Ze is goed voorbereid, enthousiast, vriendelijk, heeft veel kennis en geeft goede feedback.

Martine Westerik is docent Pedagogiek van het Instituut Ecologische Pedagogiek. Ze kan goed luisteren en ziet de studenten echt als een persoon. Studenten prijzen haar vakmanschap. De jury roemt haar sterke visie, haar gerichtheid op maatschappelijk relevante vraagstukken en ‘politieke sensitiviteit’. Ze past in het onderwijs meerdere activerende werkvormen toe.

Meer finales

Naast de Docent van het Jaar vinden ook de finales plaats van Onderzoeker van het Jaar, Onderwijsinnovatieteam van het Jaar en Honoursstudent van het Jaar.

Finalisten Onderzoeker van het Jaar:
Sofie Sergeant: onderzoeker bij het Lectoraat Jeugd
Marc Teunis: associate lector Data Science bij het Lectoraat Innovative Testing
Patricia Brouwer: associate lector bij het Lectoraat Werken in Onderwijs
Marja Exalto: onderzoeker bij het Lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen

Finalisten Onderwijsinnovatieteam van het Jaar:
Team Bachelor Medische Hulpverlening van het Instituut voor Verpleegkundige Studies (herziening curriculum)
Project Digitale Geletterdheid & Digitale Didactiek (DGDD) van Instituut Archimedes
Team Rijke Leeromgeving: de regio als campus (opvang gevluchte Oekraïners)

Finalisten Honoursstudent van het Jaar:
Yannick Adam: Instituut Ecologische Pedagogiek
Merle Anema: opleiding Journalistiek