Columns

Gescheiden onderwijs

Als je een klas schoolkinderen tegenkomt in een land dat toebehoort aan het Verenigd Koninkrijk of daar ooit onderdeel van heeft uitgemaakt, dan dragen ze keurig dezelfde kleding. Je hoort niet te kunnen zien of de ouders arm of rijk zijn. Zodra de kinderen van school af zijn gaan ze hun boekje te buiten en willen velen zich wel onderscheiden met de duurste kleding (gelukkig niet allemaal). Als ze er geen geld voor hebben, dan maar proletarisch winkelen, of gewoon plunderen zoals onlangs in vele Engelse steden.

Je zag zelfs meisjes van rond de 15 jaar, zei men. Verder waren het vooral jongens. Door neurologisch onderzoek weten we steeds meer van de hersenen, ook van die van de pubers. Juist in de puberleeftijd zijn er veel verschillen in de ontwikkeling van de hersenen van jongens en meisjes. Jongens lopen dan vaak twee jaar achter in hun hersenontwikkeling. Meisjes zijn beter in taal en het ruimtelijk inzicht ontwikkelt zich bij jongens sneller, maar hebben meer behoefte aan structuur en kunnen minder zelfstandig werken.

Ook als ze van leerling student worden en aankloppen op de verschillende faculteiten van onze hogeschool bestaan die verschillen. Ik vraag me af of wij in ons onderwijs daar rekening mee houden.