Gestolen toetsen Saxion werden verkocht voor 120 euro

Deze week moesten vier mannen voor de rechter verschijnen op verdenking van het verkopen van toetsen die werden gestolen aan hogeschool Saxion in Deventer. Tegen een oud-medewerker van het toetsbureau is een werkstraf van 200 uur geëist, tegen drie oud-studenten straffen van 120 tot 140 uur. Ook wil het OM geld zien, bij één verdachte zelfs 23.000 euro. Saxion eist nog 62.000 euro in totaal, zo meldt Saxnow.

Volgens justitie verkocht de toetsbureau-medewerker in totaal 379 toetsen. Daar kreeg hij 15 tot 30 euro per toets voor. De verdachte oud-studenten verkochten deze door voor 120 euro. Volgens de oud-medewerker was het uiterst eenvoudig om de toetsen te stelen. ‘Wij met zijn vieren op het toetsbureau konden bij alle toetsen.’ Saxion heeft inmiddels maatregelen ondernomen om dit te voorkomen.

Onduidelijk bleef om welke toetsen het precies gaat en hoeveel studenten precies gebruik hebben gemaakt van de gestolen toetsvragen.