Achtergrond

Gratis fruit op de HU. Voor de één wel, de ander niet

Foto's: Kees Rutten

Een sappige mandarijn of een zoete banaan: in verschillende gangen van de HU kun je gratis fruit pakken. Maar waarom op de ene afdeling wel en op de andere niet?

Op het instituutsplein van het Instituut van Recht (Padualaan 101) staat een stellage met twee houten kistjes. Bananen, appels, mandarijnen, peren, snoepgroenten en soms zelfs dadels of kaki-fruit. ‘Er is veel variatie’, vertelt managementassistent Hannelie Bakker enthousiast. Samen met haar collega Marion Zaal-van Oorschot is zij verantwoordelijk voor het ‘instituutsfruit’.

Twee keer per week worden de kisten aangevuld met groente en (seizoens)fruit. Als er fruit over is na een lunch of bijeenkomst, wordt dat ook in de kisten gelegd. ‘Het is vaak na een halve dag al op. Maar dat is ook goed, dan kan het niet verpieteren’, zegt Bakker. Zaal-van Oorschot: ‘De appels blijven het langst liggen.’

An apple a day, keeps the doctor away. Is dat de gedachten achter de kistjes? Deels. Het gratis fruit is vooral een aardig gebaar voor medewerkers en studenten, vinden Bakker en Zaal-van Oorschot. ‘En goed dat we iets gezonds aanbieden. Zeker voor studenten. Ze staan in de rij voor een broodje döner, maar of ze thuis ook fruit hebben, weet ik niet.’

Drie jaar geleden begonnen Bakker en haar collega’s met het Fruit op je Werk, toen een collega de kisten bij een ander instituut zag. Er is bewust gekozen om ze niet in een besloten medewerkersruimte te plaatsen, maar op het instituutsplein, want het is ook voor studenten.

Een kratje hier, een kratje daar

Loop je een rondje in de HU-gebouwen, dan zie je op het ene instituutsplein wel een krat gratis fruit, maar bij de ander niet. Niet bij Social Work of Finance en Accounting, wel bij ICT en People & Business. Bij ICT staat zelfs een bordje: FRUIT voor STUDENTEN, met een plaatje van de Sustainable Development Goals van de HU.

In Heidelberglaan 7 zijn er opvallend weinig kistjes te zien. Maar daar kan iedereen terecht bij de de SPAR, beneden in het gebouw. Appels en bananen kosten er 90 cent per stuk.

Bij het Instituut van People & Business krijgen ze drie kisten Fruit op je Werk per week. Senior managementassistent Antoinette Mulders kende het van haar oude werk en is er blij mee. ‘Het is vaak binnen één dag op. Dat zegt genoeg.’ Op het instituutsplein staan twee kisten, de derde staat in de docentenkamer. Het fruit wordt de ene week op dinsdag geleverd, de andere week op donderdag, behalve in de vakanties.

Medewerkers only

Fruit op je Werk is, zoals de titel al zegt, eigenlijk alleen bedoeld voor werknemers. Op veel andere plaatsen in de HU krijgen enkel de medewerkers fruit. De facility medewerkers krijgen wekelijks één krat per team, per gebouw. Ook bij het Instituut voor Media staan de kistjes achter glas – in de medewerkerszone.

Kosten

Instituten kunnen dus zelf kiezen of en hoeveel Fruit op je Werk ze aanschaffen. Ze betalen dit zelf, vaak uit een potje voor personeel. De prijs van de kistjes hangt samen met het formaat fruit, volgens Fruit op je Werk. De gemiddelde prijs ligt rond de 0,44 eurocent per stuk fruit, inclusief bezorging en exclusief btw.
Drie houten kistjes (in totaal 150 stuks fruit) kosten zo’n zestig euro per week, volgens Mulders. ‘Dat geld komt uit een algemeen potje van het instituut.’
Het Instituut van Recht heeft een abonnement (twee keer in de week twee kisten, behalve in de vakanties) van 2600 euro per jaar.

Stelen

Mogen studenten en medewerkers van andere afdelingen ook van ‘het fruit van Rechten’ pakken? Bakker: ‘Nou, we gaan geen bordjes plaatsen of zo.’ En als mensen handen vol fruit ‘stelen’? ‘We gaan uit van goed fatsoen, het is niet de bedoeling dat je een hele tros bananen pakt. Maar het gebeurt weleens, en mensen van andere afdelingen komen hier ook zeker heen voor hun fruit.’ Een oplossing voor de ‘fruitpakkers van buiten’ bij het Instituut van Recht? Zaal- van Oorschot: ‘Misschien een HU-breed beleid?’

Ook Mulders ziet dat wel zitten. ‘Nu regelen de instituten dit ieder voor zich, maar het zou goed zijn om te onderzoeken of dit centraal vanuit de HU kan worden geregeld, in samenwerking met Inkoop. Misschien is er dan nog een soort bulkkorting.’