Kort

Groeiende weerstand tegen versoepeling bindend studieadvies

Er komen meer geluiden uit het hoger onderwijs tegen de versoepeling van het bindend studieadvies (bsa) naar 30 studiepunten in het eerste jaar. De universiteiten waarschuwen in een brief aan het kabinet voor een ‘averechts effect’. Maar ook sommige studentenraden sluiten zich aan bij de kritiek van universiteiten, schrijft de Volkskrant.

In de brief staat dat studenten er straks pas in het tweede jaar achter komen dat de opleiding niet bij hun past. In het voorstel van de minister moeten studenten in het tweede jaar alle 60 studiepunten binnen hebben.

Studentraadslid Bram Leferink van de Universiteit Leiden ondertekende de brief, net als studentenraden uit Delft, Twente en Wageningen. Ook Hatte van der Woude, VVD-onderwijswoordvoerder uit de Tweede Kamer, is niet enthousiast over het plan, meldt NRC.

Wat vinden HU-studenten van de plannen? Zie onze Trajectum-video.