Als onderwijzer lette ik erop dat de leerlingen niet vloekten en geen vieze woorden gebruikten. Het woord kut komt nog steeds niet lekker m’n mond uit, terwijl jan-en-alleman dat zegt als iets niet goed gaat of iets niet goed vindt. Het taalgebruik op de televisie is ook verruwd. Daar zeggen ze zelfs in het nieuws dat iets klote gaat. En al heel normaal is dat gesodemieter. Op de Amerikaanse TV is men puriteinser, ook wel een beetje schijnheilig vind ik, met die piepjes en de blote borsten die veranderen in vage blokjes.
Dominique Strauss-Kahn ging over de tong in DeWereldDraaitDoor en werd een aantal keer een lul genoemd. Eerst moest het iets onschuldiger lullig ingeburgerd raken en nu blijkt lul en kut dus ook te kunnen op TV. Ik heb altijd de vreemde neiging me af te vragen hoe het geslachtsdeel eruit ziet van degene die het woord uitspreekt. ’t Zal wel een aberratie van mij zijn.
Nu lees ik in MarketingTribune (10-05-11) dat het gerenommeerde bedrijf Deloitte het beste nieuw personeel werft via social media en dan gebruik maakt van de drie g’s: grof, grappig en geil.
Want zo blijk je het saaie imago van Deloitte bij werknemers, ‘employer branding’, op te kunnen vijzelen.