Brand verwoest studentenwoningen, een bewoner aangehouden

Zondagochtend heeft een grote brand gewoed in een complex in Riekerhaven, Amsterdam. Statushouders en studenten wonen daar samen. De bewoner bij wie de brand ontstond is aangehouden. Volgens zijn buren heeft hij psychische problemen. Volgens het Parool zijn zeker 75 woningen verwoest.

Het wooncomplex in Amsterdam Nieuw-West telt 102 kamers en 483 studio’s. Er wonen statushouders, werkende jongeren, net afgestudeerden en studenten.

Afgelopen februari waaide het dak van de woningen er nog af tijdens een storm. De brandweer verklaarde de woningen destijds onleefbaar en de bewoners wilden in huurstaking gaan. Na twee maanden kwamen zij met woningbouwcorporatie De Key tot een akkoord.

De Key regelt vervangende woonruimte voor de getroffen bewoners. Hoe lang dat gaat duren is onduidelijk.