Hbo-afgestudeerden steeds makkelijker aan de bak

Foto: Pixabay

De werkloosheid onder hbo’ers is voor het vierde jaar op rij gedaald. Anderhalf jaar na afstuderen zit nog maar 3,2 procent thuis op de bank. Opvallend genoeg zijn bèta’s en technici bovengemiddeld vaak werkloos.

De werkloosheid is terug op het niveau van 2008, toen de economische crisis nog moest losbarsten. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde HBO-Monitor. Van de afgestudeerden van voltijdse opleidingen die eind 2017 werden bevraagd, was 3,5 procent werkloos. In 2016 was dat nog vijf en in 2013 zelfs 7,9 procent. Bij de afgestudeerden van deeltijdopleidingen kon slechts 2,4 procent geen baan vinden.

Krapte
Vooral in het onderwijs is de krapte op de arbeidsmarkt goed zichtbaar. Van de voltijd afgestudeerden in deze sector heeft slechts 1,4 procent geen baan. Bij gezondheidszorg ligt dat aandeel maar een fractie hoger: 1,6 procent. Op enige afstand volgt de sector sociale studies (2,9 procent) en pas daarna de sector bèta-techniek, met 3,8 procent werkloze afgestudeerden.

Ondanks het oplopende tekort aan technici is hun gemiddelde bruto maandloon het minst sterk toegenomen, al is het met 2.484 euro nog wel het hoogst. Dat laatste komt vooral doordat ze vaker fulltime werken. Kijkend naar het bruto uurloon van 15,30 euro verdienen ze minder dan in de zorg (16,20 euro) en maar nauwelijks meer dan in de sector onderwijs (15 euro). Wel hebben bèta-technici het vaakst een vaste aanstelling.

Hogeschool Utrecht
De monitor geeft ook werkloosheidspercentages per instelling. Het percentage afgestudeerden van de HU zonder baan is even hoog als het landelijk gemiddelde van 3,2 procent. Van de grote hogescholen onderscheidt vooral de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zich positief: slechts 2,3 procent van haar afgestudeerden is werkloos. De Hanze Hogeschool (2,4) Fontys (2,6), Avans (3,0) en de Hogeschool van Amsterdam (3,1) volgen op de voet.

Bij drie kleine hogescholen is de werkloosheid nul. Dat geldt voor de lerarenopleidingen van Driestar Hogeschool en van Hogeschool iPabo, maar ook voor kunstenhogeschool Codarts Rotterdam. Omdat het aantal afgestudeerden er laag is (waardoor één werkloze meer of minder veel effect heeft) moeten de cijfers van kleine instellingen volgens de Vereniging Hogescholen ‘met de nodige voorzichtigheid’ worden geïnterpreteerd.

Reizen
De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University. Deze editie gaat over de lichting 2015/2016, anderhalf jaar na afstuderen. De cijfers gaan alleen over afgestudeerden die de arbeidsmarkt betreden. Wie doorstudeert of bijvoorbeeld gaat reizen, telt niet mee.

Bron: Vereniging Hogescholen