Achtergrond

Heb jij recht op meer geld dan je denkt?

Foto: Kees Rutten

Veel studenten lopen geld mis, concludeert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibus). Studenten zijn onvoldoende geïnformeerd over mogelijke vergoedingen. Heb jij ooit gekeken of je recht hebt op een aanvullende beurs? Of zorgtoeslag? Check deze vier punten om te controleren of jij ook geld misloopt.

1. Aanvullende beurs

Heb jij recht op een aanvullende beurs? Dit is een bepaald bedrag dat je van de Dienst Uitvoerend Onderwijs (DUO) kunt krijgen en niet hoeft terug te betalen als je binnen tien jaar afstudeert. Of je er recht op hebt is onder andere afhankelijk van het inkomen van je ouders en het aantal studerende kinderen dat zij hebben. Op de website van DUO kun je dit berekenen. Een kwart van de studenten in het hoger onderwijs zoekt dit helemaal niet uit, volgens Nibud, vaak door onwetendheid. En dat is niet handig, want je kunt zo gemiddeld ruimt 180 euro per maand mislopen, meldt Ad Valvas. De aanvullende beurs is maximaal 387,92 euro.

DUO heeft beloofd hier wat tegen te doen: studenten worden vanaf dit studiejaar beter geïnformeerd over de aanvullende beurs.

2. Zorgtoeslag

Als student heb je recht op zorgtoeslag: een bedrag per maand om je tegemoet te komen in de kosten voor je zorgverzekering. Het maximale bedrag dat je in 2022 kunt ontvangen is 111 euro per maand.

Meer dan één op de vijf (22 procent) van de hbo- en wo-studenten vraagt geen zorgtoeslag aan, blijkt uit het onderzoek van Nibud. Onder mbo’ers is dit zelfs één op de drie. Even nagaan dus: het scheelt je een hoop geld.

3. Belastingteruggave

Heb je een bijbaantje? Dan kun je aan het einde van het jaar belastingaangifte doen. Zo krijg je soms flink wat belastinggeld terug. De helft van de studenten in het hoger onderwijs met een bijbaantje doet geen aangifte. 7 procent van hen wist niet dat ze belastinggeld konden terugkrijgen. Hoe hoog jouw belastingteruggave precies zal zijn is erg lastig te zeggen, maar in 2019 kregen studenten gemiddeld 270 euro terug, blijkt uit onderzoek van Nibud.

4. Huurtoeslag

Woon je zelfstandig? Dan kun je huurtoeslag krijgen. Wanneer je op kamers woont is dat meestal niet het geval. Of en hoeveel huurtoeslag je kunt krijgen, hangt af van de huur en je leeftijd. Als je tussen de 18 en 23 bent, mag je huur niet hoger zijn dan 442,46 euro. Vanaf je 23e is dit 752,33 euro.

Weer helemaal up to date? Fijn! Wellicht kun je het nieuwe jaar nu starten met een chique fles champagne. Proost.