Columns

Hoe zorg ik dat studenten uitdaging krijgen op hun stage?

Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

‘Je kwam binnen als student en gaat hier weg als iemand die volledig kan meedraaien in het team’. De praktijkbegeleider van radiozender FunX is lovend over de ontwikkeling van een van ‘mijn’ stagiairs.

Met een grote glimlach neemt ze het compliment in ontvangst. Ik vraag naar haar ervaring. Ze vertelt dat ze in de eerste weken zich verstopte tijdens de redactievergaderingen – ‘als ik het woord kreeg dan begon ik heel snel te praten’. Langzaamaan verandert dat en komt ze met eigen ideeën, legt ze uit. Haar begeleider vult aan: ‘Je werd steeds zelfverzekerder en ging ook andere redacteuren vragen stellen over hun item. Dat deed je op een hele natuurlijke manier’.

In de afgelopen dagen reisde ik het land door voor eindgesprekken van de zes stagiairs die ik begeleid. Het is een van de leukste aspecten van het onderwijs, tegelijkertijd maakt het mij ook nederig. Hoe goed we als onderwijsteam het werkveld ook proberen na te bootsen, het weegt niet op tegen de ervaring van vijf maanden fulltime stage lopen.

Dan bedoel ik niet alleen wat studenten inhoudelijk leren, maar vooral hoe zij zich ontwikkelen als persoon. Na een klein half jaar zie ik hoe schuchtere studenten zijn veranderd in zelfverzekerde jonge professionals.

Elk medium is wanhopig op zoek hoe zij jongeren kunnen bereiken en dan helpt het enorm wanneer je een 20-jarige stagiair in je midden hebt die op de hoogte is van de nieuwste trends op TikTok en daar ook inhoudelijk sterke items van kan maken.

En op dat inhoudelijke zit de uitdaging voor ons als docenten.

Uiteindelijk willen we dat studenten onderzoek kunnen doen, fatsoenlijke bronnen selecteren, goede artikelen schrijven en kunnen reflecteren op ethische dilemma’s. Dat lukt niet met alleen TikTok. En stageplekken schieten daarin soms tekort. Wanneer keur je een stageplan af? Daar hebben mijn collega’s en ik ons laatste meningsverschil nog niet over gehad.