Terwijl studenten vorige week nog werden opgeroepen om vooral de Nationale Studentenenquête in te vullen, besloten de hogeschool-bestuurders deze week om niet verder mee te werken aan de uitvoering van deze enquête.
De Vereniging Hogescholen (VH) , waarbij 36 hogescholen zijn aangesloten, meldt: ‘Er zijn ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Dit heeft er toe geleid dat de hogescholen na zorgvuldige afweging hebben moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête’
UPDATE 15:08 uur 27-3-2019: Het College van Bestuur van de HU laat weten het ‘heel jammer’ te vinden dat de VH ’tot dit besluit heeft moeten komen.’ Daar voegen ze aan toe: ‘Het is vooral heel jammer voor alle medewerkers en studenten die hier samen veel tijd en energie hebben gestoken. We gaan nu inventariseren wat de effecten voor Hogeschool Utrecht kunnen zijn. Voor het verdere verloop is de VH aan zet.’
Volgens de VH was het besluit om te stoppen echt noodzakelijk. Deels gaat het om technische fouten die gemaakt zijn, deels om fouten die het gevolg zijn van de nieuwe privacywetgeving (AVG). Zo waren opleidingen niet vooraf ingevuld en konden studenten een studierichting kiezen die niet aan hun hogeschool voorkwam. Ook waren er invulproblemen bij het gebruik van mobiele devices. Volgens de VH wijkt de respons bij verschillende studierichtingen sterk af ten opzichte van voorgaande jaren. Alles bij elkaar leidt dat tot onbetrouwbare en onbruikbare resultaten.
NSE: Belangrijke vragenlijst
Vereniging Hogescholen zegt dat ze hechten aan de NSE. Alleen voor dit jaar kunnen ze niet op de uitkomsten vertrouwen. Bovendien, zo melden ze: hogescholen hebben genoeg ‘objectieve instrumenten in om de kwaliteit van het onderwijs en de hiermee gerelateerde studenttevredenheid te meten.’
De afgelopen weken voerde de HU nog campagne om studenten vooral aan te zetten deze enquête in te vullen. De tussenstand lag een week voor de sluitingsdatum op bijna 10.000 ingevulde enquêtes. Streven was eigenlijk een respons van 50 procent op een totaal van 35.276 studenten.
De NSE is een belangrijke vragenlijst. De uitkomsten verschijnen op studiekeuze123.nl, als informatie voor aanstaande studenten. Ook de Keuzegids en Elsevier gebruiken de enquêteresultaten. Daarnaast zijn de uitkomsten vaak aanleiding om verbeteringen door te voeren bij de opleidingen.
Andere organisaties gaan door
Ondertussen meldt Studiekeuze 123, de uitvoerder van de NSE, samen met de VSNU (koepelorganisatie van universiteiten), dat het doorgaat met de enquête. Het erkent de genoemde problemen maar ‘ziet genoeg aanknopingspunten om de resultaten te herstellen in een vervolgtraject.’ Ook geven ze studenten twee weken extra tijd om de enquête alsnog in te vullen. Dat geldt dus voor studenten aan de universiteiten. Daarnaast blijven ook de hogescholen meedoen die zijn aangesloten bij het NRTO (de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding). Dit zijn vooral particuliere hogescholen.
De studentenorganisaties LSVb en ISO hebben laten weten ongelukkig te zijn met het besluit van Vereniging Hogescholen. Ze hopen dat het alsnog goedkomt en anders in ieder geval volgend jaar.
UPDATE woensdag 27 maart 11.15 uur: In een tweede persbericht verwijst Studiekeuze 123 met name naar onderzoeksbureau Ipsos, dat als uitvoerder van het onderzoek Ipsos programmeerfouten gemaakt zou hebben. Daardoor hadden studenten het lastig bij het invullen en konden onderwijsinstellingen de respons moeilijk monitoren. Maar echt problematisch hoeft dat niet te zijn, meent de stichting. ‘De conclusie dat de resultaten onbetrouwbaar zijn, is veel te voorbarig.’