Kort

Hogescholen gebruiken Proctorio, ondanks discriminatiezorgen

Hogescholen, waaronder de HU, en universiteiten blijven tentamensoftware Proctorio gebruiken, ondanks zorgen over discriminatie. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat jammer.

Veel hoger onderwijsinstellingen begonnen door corona met Proctorio. Mede door onderzoek van RTL Nieuws bleek dat studenten van kleur met de tentamensoftware vermoedelijk een groter risico liepen van fraude te worden beschuldigd.

Van de twaalf instellingen in het hoger onderwijs die Proctorio gebruikten, doen acht dat nog steeds. Alleen de Radboud Universiteit stopte expliciet vanwege de zorgen rond discriminatie of mensenrechten.

‘Onbegrijpelijk en roekeloos’, zegt Naomi Appelman van het Racism and Technology Center. Ook het College voor de Rechten van de Mens vindt het jammer ‘dat zo weinig onderwijsinstellingen rekening houden met het feit dat dit soort software kan discrimineren.’

Hogeschool Utrecht laat onder andere weten dat Proctorio alleen op verzoek van de student wordt ingezet. In de praktijk komt dit enkele tientallen keren per jaar voor.