Negen hogescholen zetten samen de schouders onder hun deeltijdstudies. Ze binden de strijd aan met bekende private aanbieders als LOI en NCOI. ‘We moeten onszelf beter bekendmaken.’
‘Laat ik het maar ronduit zeggen, we willen meer deeltijdstudenten’, zegt Maarten Bremer, directeur van de deeltijdopleidingen aan Avans Hogeschool. ‘En bij sommige opleidingen worden die studenten ook steeds jonger, terwijl de oorspronkelijke doelgroep van het deeltijdonderwijs toch de werkende professional is die zich verder wil bekwamen.’
Experiment
Jaar na jaar kalft de deelname aan het deeltijdonderwijs af, maar het kabinet wil het tij keren. Het deeltijdonderwijs moet weer aantrekkelijker worden. Er komt een experiment waarin studenten studiepunten bijeen kunnen sprokkelen aan verschillende onderwijsinstellingen, ook bij private aanbieders. Bovendien wil het kabinet voor sommige vakgebieden ‘vouchers’ verstrekken: tegoedbonnen voor onderwijs. ‘Dat experiment zet ons op scherp’, zegt Bremer. ‘We hebben absoluut wat te doen.’
De Hogeschool Utrecht is niet vertegenwoordigd in deze groep (zie hieronder). Dat komt omdat de HU al langer met enkele andere hogescholen de handen ineen heeft geslagen op het gebied van leven lang leren, zegt een woordvoerster desgevraagd. Dat zijn de Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Regio
De negen hogescholen willen niet alleen kennis delen en van elkaars faciliteiten gebruikmaken. Ze gaan ook gezamenlijk naar buiten treden, spreken ze af. Bremer: ‘Hun naam vestigen, dat hebben de particuliere hogescholen beter gedaan dan wij. De opleider van werkend Nederland? Iedereen denkt dan aan NCOI, terwijl wij ook werkenden opleiden. We moeten onszelf beter bekend maken.’
Dat bevestigt zijn collega Dick Sweitser van de Saxion Parttime School. 'We hebben al een stevig deeltijdaanbod, maar we gaan nu meer naar bedrijven toe. Dan vragen we: wat hebben jullie van de werknemers nodig om een slag verder te komen? Wat kunnen wij doen om mensen en bedrijven in de regio gelukkig te maken? Hoe kunnen we kennis en skills beter bij bedrijven laten aansluiten? Dat deden de particuliere hogescholen in het verleden beter dan wij, maar nu niet meer.'
Concurrent
De publieke hogescholen willen elkaar niet als concurrent beschouwen. Sweitser: 'Samen dragen we zorg voor leven lang leren.' Wie dan wel de concurrent is? Zo willen ze er eigenlijk niet over praten, maar uiteindelijk zijn dat toch de particulieren. Sweitser: 'We gaan de concurrentie aan op de inhoud. Wij hebben hier lectoren, goede docenten, ervaring met beroepsgericht onderwijs en prachtige faciliteiten. Maar doen particuliere opleiders het beter, dan hebben zij de markt. Dat is dan ook niet erg, het gaat om de studenten en de regio.'
Naar verwachting zullen meer hogescholen zich aansluiten die elkaar geen vliegen willen afvangen. Ze verwijzen studenten naar elkaar door, ze delen hun kennis en gaan ook producten delen, hebben ze afgesproken. Zo hoeven ze niet allemaal het wiel uit te vinden.
Zorg
Vorige week uitten particuliere hogescholen nog de zorg dat de publiek gefinancierde hogescholen het experiment konden torpederen, simpelweg door er niet aan mee te doen. Daar hoeft niemand bang voor te zijn, zeggen Bremer en Sweitser. Ze lopen zich al warm.
De deelnemende hogescholen: Avans Hogeschool Breda, Fontys Hogescholen Eindhoven, Haagse Hogeschool Den Haag, HZ University Vlissingen, NHL Hogeschool Leeuwarden, Saxion Parttime School Deventer, Stenden Hogeschool Leeuwarden, Windesheim Zwolle en Zuyd Hogeschool Heerlen.