Hogeschool Rotterdam bespreekt verlof bij menstruatieklachten

Medewerkers van Hogeschool Rotterdam die veel last hebben van menstruatie moeten verlof kunnen krijgen. Dat bepleit de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Eind deze maand staat een bespreekdocument op de agenda van de CMR en het college van bestuur, schrijft hogeschoolblad Profielen.

De hogeschool moet een veilige omgeving zijn voor medewerkers met ernstige menstruatieklachten en dat moet worden vastgelegd in beleid, vindt de CMR. ‘Zodat zij zonder consequenties gebruik kunnen maken van het menstruatieverlof’, staat in het document. De hogeschool heeft net als de HU hierover geen regels.

Een formele mogelijkheid tot menstruatieverlof zou het taboe doorbreken om deze klachten te bespreken met de leidinggevende, stelt de CMR. De raad verwijst naar een peiling van FNV Young & United waaruit blijkt dat driekwart van de jongeren onder de 35 jaar positief is over een menstruatieverlof.