Wifi aan Hogeschool Utrecht werkt weer (update)

Foto: Kees Rutten

Onderstaand bericht is deels onjuist. De storing kwam niet door Eduroam. Het betrof een geïsoleerd issue bij Hogeschool Utrecht.

De netwerkstoring van Eduroam aan de HU is in de loopt van maandagmiddag verholpen. De HU staat niet meer in de lijst met organisaties waar een storing is. UPDATE

Er zijn nog wel 36 organisaties die kampen met een storing, waaronder hogescholen, universiteiten en ziekenhuizen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is er een van.

De HU en tientallen andere instellingen hadden te maken met een storing van het netwerk Eduroam. Bij de HU deed vanaf maandag 10.00 uur de wifi het niet en ook andere applicaties werkten niet of gebrekkig.

Eduroam zelf meldt de landelijke storing op de website. De wifi bij de HU lag er uit en applicaties als Teams, Sharepoint, Ask HU en Gradework (waar studenten werkstukken kunnen inleveren) werken niet of minder goed.

Vandaag is de tentamenperiode begonnen. Sommige tentamens zijn afgelast. Studenten wisten niet of de andere toetsen doorgaan, vertelde een student. Ook printen was niet mogelijk. De koffieautomaten deden het wel. De storing trof zo’n 40 hogescholen, universiteiten, ziekenhuizen en andere instellingen, schrijft Eduroam op de site. Ook de site van Trajectum was een deel van de ochtend niet bereikbaar, maar doet het nu weer.

Correctie: Het betrof geen storing bij Edurodam, maar een geïsoleerd issue bij de Hogeschool Utrecht.