Hogeschool Velp opnieuw bezet door klimaat-activisten

Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp is sinds maandochtend bezet door een tentenkamp van klimaatactivisten, meldt Omroep Gelderland. De actievoerders eisen minimaal een datum voor een ‘constructieve, veilige, transparante en open dialoog’, zegt activist Arvid Volborth. Er moet worden gepraat over de banden van de hogeschool met grote bedrijven. Die steunen, volgens hen, de fossiele industrie en verdienen over de ruggen van boeren.

Vorig jaar mei bezetten de activisten de hogeschool al een keer, met dezelfde eisen. De gesprekken die daarop volgden tussen hen en het schoolbestuur leidden niet tot een akkoord. Volgens de betogers kwam dat doordat het bestuur alleen passief kwam luisteren en niet actief aan het gesprek wilde deelnemen. Maandagmorgen kwamen ze dus opnieuw om de school te bezetten.

Een woordvoerder van de hogeschool zegt ervan uit te gaan dat ze er ‘in harmonie met elkaar uitkomen’. ‘Er zijn van beide kanten wat nieuwe mensen bij. Dat geeft weer een andere dynamiek.’