Hogeschoolbestuur in Amsterdam spreekt zich uit tegen Gaza-oorlog

‘Geweld tegen onschuldige burgers is onaanvaardbaar.’ ‘Het oorlogsrecht moet door Israël en Hamas worden gerespecteerd.’ Deze duidelijke verklaring komt van het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam over de Gaza-oorlog, zo meldt HvanA.

Eerder had een groep studenten, medewerkers en alumni in een online petitie hiertoe opgeroepen. Daarop bleef het eerst stil, maar vandaag kwam het statement er toch.

In de verklaring staat ook dat er de komende tijd over het onderwerp doorgepraat zal worden op de campus. Ze verwijzen naar een ‘dialoog’ die een paar weken terug plaatsvond, waarin alle HvA’ers hun verhaal over de oorlog konden delen. Dit soort bijeenkomsten moeten een ‘structureel karakter’ krijgen.

Er zijn al meer hoger onderwijsinstellingen die zich eerder op vergelijkbare wijze uitspraken. Bij de Hogeschool Utrecht is nog geen sprake van een speciaal statement van het college van bestuur. Wel zijn er bijeenkomsten met gesprekken geweest: een voor medewerkers en één voor studenten.