Hogeschoolraad: HU moet Bolognalaan 101 blijven gebruiken

Bolognalaan 101

De HU moet Bolognalaan 101 nog twee jaar beschikbaar houden voor eigen gebruik, in plaats van het te verhuren en een of meer gebouwen te blijven huren aan de Daltonlaan.

Dat schrijft de Hogeschoolraad (HSR) in een ‘initiatiefvoorstel’ aan het college van bestuur. Het voorstel werd ingediend door raadslid Joost de Bruin en woensdag 31 januari unaniem aangenomen.

Bij de opening van de nieuwbouw aan de Heidelberglaan 15 in september bestaat de kans dat er ruimtetekort ontstaat. Zeven instituten nemen hun intrek in het nieuwe pand. Om een eventueel gebrek aan lokalen tegen te gaan, wil de hogeschool meer lessen in het begin en eind van de dag plannen. Mocht dit geen soelaas bieden, dan gaat het college tijdelijk een of meerdere panden aan de Daltonlaan bijhuren, zei Dick de Wolff, interim-directeur van de Dienst Bedrijfsvoering.

Veel kritiek
Maar in september komt het gebouw aan de Bolognalaan 101 grotendeels vrij. Het is eigendom van de hogeschool, maar die wil het voor minimaal vier jaar verhuren aan de Universiteit Utrecht. Dat ‘verbaast’ de HSR. De hogeschool maakt nu ook tijdelijk gebruik van een aantal gebouwen aan de Daltonlaan, voor instituten die in afwachting waren van de verbouwing van bestaande panden en opleidingen die nog wachten op de opening van de nieuwbouw. Onder personeel en studenten is er veel onvrede over de panden: het zijn kantoren en geen onderwijsgebouwen.

Behalve als onderwijslocatie zou Bolognalaan 101 (waar de HU Klinieken voorlopig blijven zitten) een mooie plek zijn voor StudentsInc, het Green Office en studentenorganisaties, zo oppert de HSR. De raad roept het college op om te onderzoeken welke ruimtebehoefte er bij deze organisaties bestaat en vraagt het college om voor 6 februari met een reactie te komen.