Honderd dagen na de UIT blijken eerstejaars positief over de HU

Foto Kees Rutten

Studenten die dit jaar een studie aan de HU begonnen, zijn overwegend positief over de opleiding. Zij zijn redelijk tevreden over hun keuze en de aansluiting met de vooropleiding is prima. Bijna de helft is echter niet bekend met de UIT en de studiekeuzecheck (matching) is ook niet erg populair.

Dat valt op te maken uit de ‘100 dagen monitor’ die door studenten en medewerkers van de hogeschool is in te zien op de site Tevreden.hu.nl. Voor deze rapportages hebben eerstejaars vooraf aan de start van hun opleiding en tijdens de eerste honderd dagen vragenlijsten ingevuld. De monitor wordt sinds 2015 bijgehouden door zes hogescholen uit de Randstad, waaronder dus de HU. Behalve de hogeschoolbrede cijfers zijn er ook data per instituut en opleiding.

De monitor geeft een inkijkje over enkele zaken voordat studenten beginnen te studeren. Zo blijkt nog geen kwart van de eerstejaars aan het fysieke of online programma van de Utrechtse introductie UIT meegedaan te hebben. Bijna de helft van de ondervraagden is niet eens bekend met de UIT. Verder blijkt de studiekeuzecheck (matching) niet populair. Studenten geven de nuttigheid van het gesprek een rapportcijfer 5,8. Zo’n 40 procent van de studenten heeft er niet aan deelgenomen.

Opgaande lijn

Op de vraag hoe het huidige beeld is van de opleiding geven de studenten een 4,02 (op een schaal van 0 tot 5). Er is een opgaande lijn: vorig jaar was dit 3,96 en daarvoor 3,91. Het is iets meer dan het gemiddelde van de Randstad-hogescholen (3,99). Zij zijn dan ook tevreden over hun keuze van de opleiding: een 4,12 (tegenover zo’n 4,05 in voorgaande jaren). Dat is ongeveer evenveel als het gemiddelde van de zes hogescholen.

Ook over de aansluiting van de HU met de vooropleiding oordelen veel studenten positief. Het gaat dan over zaken als het tempo, het niveau, de samenwerking in groepen, het toetsen en de manier van leren. Alles bij elkaar geven studenten dat een rapportcijfer van 7,08 (van 1 tot 10). Dat is iets hoger dan de 6,94 van de Randstad-hogescholen. Ook stress valt in het begin van het jaar bij eerstejaars mee, ze geven gemiddeld het rapportcijfer 5,73 (naast Randstadgemiddelde van 6).

Persoonlijk advies

De voltijdstudenten hebben een hoge pet op van hun docenten. Ze zijn enthousiast over hun vakgebied (4,22), doen moeite om iedereen gelijk te behandelen (4,23) en zorgen ervoor dat het prettig is om vragen te stellen (3,98). Zo’n 77,7 procent vult in dat ze de studie aan de HU af willen maken. Van degenen die nu al weten dat ze willen stoppen, zegt een ruime meerderheid te willen overstappen naar de universiteit.

Sinds dit jaar heeft de ‘100 dagen monitor’ een nieuwe functionaliteit. De student krijgt nu op basis van de ingevulde antwoorden bij het onderwerp ‘binding en begeleiding’ een persoonlijk advies, vertelt Herbert Wubben, projectleider Kwaliteitszorg. ‘De student krijgt ook direct na het invullen van de enquête automatisch feedback op basis van de door hen gegeven antwoorden. Hij wordt bijvoorbeeld geattendeerd op de studievereniging, decanen en studieadviseurs.’