Kort

Hoogleraar UU op non-actief wegens grens overschrijdend gedrag

Bij de faculteit Sociale Wetenschappen aan Universiteit Utrecht is een hoogleraar op non-actief gesteld. Er kwamen zeventien meldingen over hem binnen van grensoverschrijdend gedrag, schrijft DUB.

In 2022 maakten de vertrouwenspersonen de meldingen van grensoverschrijdend gedrag kenbaar aan het College van Bestuur. Dat gaf de onafhankelijke Commissie Interpersoonlijke Integriteit de opdracht om onderzoek te doen naar de hoogleraar.

De commissie voerde gesprekken met veertien melders en kreeg daarna nog drie schriftelijke meldingen. Het CvB besloot daarom tot een zogenoemde ontbindingsprocedure: een verzoek bij de rechter om het arbeidscontract op te heffen. Tot die tijd mag de hoogleraar niet meer werken voor of namens de UU.

Collegevoorzitter Anton Pijpers meldt dat hij het gezien de ernst, aard en omvang van de signalen die zijn opgetekend in het onderzoeksrapport passend vindt om deze ingrijpende beslissing te nemen.