Hoogleraar Universiteit Leiden weggestuurd vanwege intimidatie

Een niet met naam genoemde hoogleraar van de Universiteit Leiden mag geen werkzaamheden voor de universiteit verrichten. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan intimiderend en ongewenst gedrag, schrijft de universiteit in een verklaring.

Dat bleek uit onderzoek van de Klachtencommissie Ongewenst Gedrag van de universiteit. Het college van bestuur stelde het onderzoek in nadat meerdere medewerkers klachten over de hoogleraar indienden. Tijdens het onderzoek was de man al op non-actief gezet.

Het college besloot dat ‘hij niet meer terug mag keren op de universiteit, geen promovendi meer mag begeleiden en in de toekomst ook geen gebruik mag maken van voorzieningen die hoogleraren en emeritus-hoogleraren hebben’. Ook wordt er werk gemaakt van de verbetering van de sociale veiligheid aan het betreffende instituut.