Achtergrond

Horecabedrijven schreeuwen om studenten

Foto: Kees Rutten
Foto: Kees Rutten

Het personeelstekort in de horeca is door de coronacrisis groter dan ooit, ook in Utrecht. Horecabedrijven kunnen hierdoor minder gasten ontvangen of zijn minder dagen geopend. Ze proberen wanhopig studenten te lokken voor een baantje in de horeca.

‘Mensen moeten soms iets langer wachten voordat ze een biertje krijgen’, vertelt Lieke Timmermans, manager marketing en communicatie bij TivoliVredenburg. Het Utrechts muziekgebouw met horecavoorzieningen heeft veel last van het personeelstekort: ‘We hebben te weinig koks dus onze restaurants zijn nu wekelijks twee dagen gesloten.’ Het scannen van het coronatoegangsbewijs kost nu juist extra personeel, dus daar worden tijdelijk kantoormedewerkers voor ingezet. ‘In totaal komen we qua personeel zo’n 20 procent tekort.’

Tekorten

Sinds de eerste sluiting van de horeca, in maart 2020, vertrok bijna een kwart van het horecapersoneel, blijkt uit cijfers van het CBS. ‘Ook voor de crisis was er al een personeelstekort in de horeca’, vertelt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ‘Door de crisis heeft een deel van de horecamedewerkers lang moeten wachten tot ze weer aan het werk konden, veel mensen zijn uiteindelijk ander werk gaan doen. Dat personeel krijgen horecabedrijven niet zo snel meer terug.’ Het tekort heeft zich dus opgestapeld. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stonden er in het eerste kwartaal van 2021 zo’n 13.000 horecavacatures open en eind juni waren dat er bijna 27.000.

TivoliVredenburg zoekt actief naar nieuw personeel. ‘We hangen posters op en maken veel reclame op sociale media’, aldus Timmermans. Daar zijn ze niet de enige in: veel cafés en restaurants in Utrecht kampen met personeelstekort. Dorpen rondom Utrecht ervaren vooral problemen, meldt het AD. Daar wonen minder studenten, terwijl het juist de studenten zijn die vaak een bijbaantje hebben in de horeca. Horecazaken blijven daarom ook daar op meerdere dagen dicht.

Gratis rijbewijs

Het personeelstekort is groot, dus bedrijven doen de gekste dingen om personeel – vaak studenten – te lokken. Bij een eetcafé uit Enschede krijgen nieuwe werknemers een rijbewijs op kosten van de zaak, meldt RTL Nieuws. Mits ze minstens twee jaar in dienst blijven, goed werk leveren en acht uur per week beschikbaar zijn.

Studenten snakken naar een uitje, daarom maakten we een feestje van het solliciteren

Sollicitatie-feest

Ook in Utrecht is het personeelstekort goed merkbaar. Liemès Food District, een nieuwe foodhall in Leidsche Rijn, organiseerde 14 oktober een sollicitatie-event. ‘Via de standaard sollicitatieprocedure op websites kregen we weinig reacties. Bij het sollicitatie-event hebben we ons op studenten gericht. Zij snakken naar een uitje en daarom maakten we een feestje van het solliciteren, met hapjes, drankjes en DJ’s’, vertelt manager Erik Nansink. Uiteindelijk kwamen er zo’n twintig studenten op af. ‘De helft daarvan hebben we on the spot aangenomen.’ Liemès heeft elf keukens en zestig man personeel, maar er staan nog veertig vacatures open. ‘We zijn daarom nu ook korter en minder vaak open.’

Robots in dienst

Ook het Utrechtse restaurant FoodExplore kampt met personeelstekort. Daar hebben ze wel een hele bijzondere oplossing voor het probleem. Twee robots, Billy en Bella. ‘De robots nemen het zware werk over, waardoor wij weer wat meer tijd hebben voor de gasten’, zegt manager Deon Poon tegen het AD.

Bij de GGD verdien je nou eenmaal meer

Imagoprobleem

Volgens Nansink heeft de horeca een negatief imago opgebouwd. ‘Het salaris is relatief laag voor de arbeidsintensiviteit en de wisselende werktijden helpen ook niet mee.’ Volgens Timmermans werkt veel voormalig horecapersoneel nu bij de GGD: ‘Daar verdien je nou eenmaal meer.’

Nansink: ‘Het is onze taak om dat imago weer recht te trekken. Bijvoorbeeld door zo’n feestelijk sollicitatie-event, maar ook door meer dan het minimumloon te betalen en flexibele werktijden aan te bieden. Wij bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om naar keuze zowel overdag als ’s avonds te werken. Dat spreekt veel studenten aan.’

Ook Timmermans zegt dat het salaris bij TivoliVredenburg is verhoogd om meer personeel te trekken, ‘en wij hebben daarnaast ook het geluk dat ons personeel concerten kan bijwonen. Dus ik denk dat we snel weer op volle kracht zijn.’

Campagne

Deze zomer is de KHN een campagne gestart (‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’) om mensen naar de horeca te trekken. ‘We gaan hierbij in op hoe leuk het is om te werken in de horeca. Goede afspraken met medewerkers zijn belangrijk: van een gepast uurloon tot flexibele werktijden en maaltijden krijgen op werk’, vertelt de woordvoerder. ‘De komende tijd moet uitwijzen hoe het verder gaat met het personeelstekort. Het verloop van de coronacrisis heeft hier ook zijn invloed op.’

Ook interessant: Podcast: in gesprek met front office medewerkers