HU-Bieb wil geen onrust stokers. In het weekend moet iedereen pas tonen

Foto: Kees Rutten

Als je tijdens de tentamenperiode in het weekend naar de bibliotheek van de HU wil, moet je voortaan je HU-collegekaart bij de ingang laten zien. Dit heeft de HU besloten om de veiligheid van studenten en medewerkers te waarborgen.

In juni is de HU-Bibliotheek langer open vanwege de tentamenperiode. Studenten die in het weekend komen studeren, moeten hun HU-collegekaart laten zien bij de ingang. De HU wil voorkomen dat er ‘ongewenste gasten’ binnenkomen en er onveilige situaties ontstaan.

In openbare bibliotheken is overlast een groot probleem, meldde de NOS in april. Dat gaat bijvoorbeeld om baldadige en agressieve jongeren, dronken, dakloze of verwarde mensen. In openbare bibliotheken in Utrecht worden beveiligers neergezet, camera’s ophangen en weerbaarheidstrainingen aan medewerkers gegeven.

Tekst loopt door onder de foto.

Dat soort praktijken wil manager Willem Platenkamp liever voor zijn: ‘Je hoort over overlast in openbare bibliotheken. Ongewenste gasten waarvan je denkt: wat moeten die daar?’ Zo zwierven er eerder bedelaars door de HU-gebouwen, meldt Platenkamp. ‘Omdat de gebouwen in het weekend verder gesloten zijn en alleen de bieb open is, is er minder toezicht. Fijn om te weten wie er wel is, dus.’

Universiteit

Bij de Universiteit Utrecht zijn tijdens de tentamenperioden al langer alleen UU-studenten welkom. Dit heeft de UU bepaald om haar studenten zoveel mogelijk plek te geven om te studeren.

De HU-Bibliotheek is van 3 tot en met 28 juni doordeweeks geopend van 8.30 tot 21.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 22.00 uur.