HU biedt excuses aan voor 1 aprilgrap met regenboogvlag

Regenboog fietspad
Foto: Kees Rutten

De grap was dat Instagramvolgers konden stemmen voor een nieuw HU-logo. Eén van de opties was een logo met regenboogkleuren. Dat viel bij sommigen verkeerd. Nu biedt de HU excuses aan. ‘We betreuren het dat onze post als platform is gebruikt door haatzaaiers.’

Op 24 maart plaatste de HU de 1 aprilgrap op haar Instagram. ‘Het is tijd voor nieuwe kleuren voor de HU’. Volgers konden reageren met hun voorkeur. Lichtblauw met roze, groen met rood, of regenboog. Het was bedoeld als een grapje, maar veroorzaakte ophef.

Misbruik van een symbool

Verpleegkundestudent Tommie Buster (21) schreef er een opiniestuk over. ‘De regenboogvlag is meer dan een 1 april grap.’ Ook de GSA (Gender & Sexuality Alliance, een community voor LHBTI+-ers) van de HU deelde een verklaring tegen het gebruiken van de vlag in deze context.

Tommie schreef: ‘Door de vlag te gebruiken als grap wordt het symbool weggezet als een item waar iedereen mee kan doen wat die wil. Zo wordt er geen aandacht gegeven voor het leed, de strijd en de haat waar de LHBTI+ gemeenschap nog alle dagen mee te maken heeft.’

Haatcomments

Op de Instagrampost van de HU reageerden tegenstanders van de regenboogvlag. ‘Dat fietspad is al genoeg’, vond een studentbestuurder van een HU-studievereniging. Een anonieme gebruiker schreef: ‘Waarom moeten die flikkers overal hun stempel op drukken?’.

Tommie verzocht de HU om de grap te rectificeren. En dat deden ze, afgelopen donderdag, met de volgende tekst die ze samen met de GSA opstelde:

Op 1 april is er op dit account als grap een post geplaatst over de nieuwe kleuren van het HU logo, waaronder een logo in regenboogkleuren.

Naast de leuke en sportieve reacties zijn er ook haatdragende reacties onder deze post geplaatst. Hier zijn we van geschrokken. De HU is er voor iedereen en dus is er op de HU geen plek voor elke vorm van uitsluiting of discriminatie. Dit soort reacties worden gelijk verwijderd.

We betreuren het dat onze post als platform is gebruikt door haatzaaiers. Daarnaast willen we onze excuses aanbieden aan iedereen die door deze actie op negatieve manier is geraakt. In de toekomst streven wij ernaar om dergelijke situaties te voorkomen.

‘Goed dat ze excuses aanbieden’, vindt Tommie. ‘Wanneer je zo’n fout maakt, moet je er ook actief op reageren.’ Wel hoopt hij dat de HU meer echte stappen gaat zetten voor LHBTI+-acceptatie. ‘Het regenboogfietspad en meedoen aan de Utrecht Pride is symboliek, maar wordt er binnen de organisatie ook echt iets gedaan aan educatie?’
Ook vraagt hij zich af of de HU iets gaat doen met de Instagram-reactie van de studentbestuurder van een HU-studievereniging. ‘Aangezien de studievereniging subsidie van de HU krijgt, vind ik het ook verantwoordelijkheid van de HU om te bekijken wie haar representeert.’

De HU plaatste het bericht op haar Instagram story. Een story is 24 uur zichtbaar en je kunt er niet openbaar op reageren. En dat was precies hun bedoeling. ‘Anders creëren we weer een situatie waar mensen haatdragende reacties kunnen plaatsen.’ En dat is – zoals bekend – juist niet de bedoeling.