HU-Celciushuis neemt drie prijzen mee van Solar Decathlon

Foto: Rutger Kroeze

Studenten van tien HU-opleidingen ontworpen en bouwden onder de naam Celcius een klimaatvriendelijk huis. Hiermee deden ze mee aan de wereldwijde Solar Decathlon wedstrijd, waarmee ze afgelopen zaterdag de eerste prijs wonnen in de categorie Engineering.

Sinds oktober 2018 werkten de studenten onder de naam Celcius HU aan de inzending voor de Solar Decathlon Challenge 2020. Dit is een internationale wedstrijd voor universiteiten en hogescholen, uitgeschreven door het Amerikaanse Department of Energy. De bedoeling was om een aantrekkelijk, circulair, zelfvoorzienend en betaalbaar huis te ontwerpen dat de bouwsector ‘versteld zou doen staan’. Dit gebeurde binnen Wonen 3.0, een programma binnen de hogeschool, gericht op de toekomst van wonen.

Vierdejaars bedrijfskundestudent Rutger Kroeze (21) en vijfdejaars werktuigbouwkundestudent Tim Harte (23) werkten beiden mee aan het Celciushuis. Tim deed vooral marktonderzoek, Rutger hield zich bezig met sponsoren. Afgelopen 2,5 jaar werkten er zeker 160 verschillende studenten mee aan het project.

Niet naar Washington

De bouw van het huis, grotendeels gemaakt van hout en gebouwd op een verplaatsbare fundering, liep door corona vertraging op. In mei 2020 kwam het terecht in de nieuwe, duurzame woonbuurt de Tippe in Zwolle. Daar volgde de testfase. Drie dagen lang vonden een reeks voorgeschreven activiteiten plaats, met zelf opgeslagen energie. ‘We testten het dagelijks leven in huis, zoals wasjes draaien, water koken en water tappen. Ons huis was een van de huizen waar het water uit de kraan het snelst op temperatuur was,’ vertelt Rutger.

Het was in eerste instantie de bedoeling om het huis na het testen met een vrachtschip naar Washington te brengen voor de finale op de National Mall in Washington DC. Dat plan werd vanwege de coronacrisis afgelast.

Eerste en tweede prijs

De internationale competitie ging dit weekend online door. In Golden, Colorado vond de eindjurering plaats. De studenten behoorden tot de tien finalisten, samen met universiteiten uit Noord- en Zuid Amerika en Zuid-Afrika. Tim en Rutger presenteerden via Zoom samen met Celcius teamlid Jelle van Rossum de resultaten van hun duurzame huis voor de jury en wonnen de eerste prijs in de categorie Engineering en de tweede prijs in de categorie Architecture. Tim: ‘We hebben staan schreeuwen van plezier.’

‘Het was door corona lastig om studenten bij het project te blijven betrekken. Dat we eerste werden was een ongelofelijke opsteker. Om na 2,5 jaar werken te horen dat ons huis het best ontworpen huis was, voelde als een beloning,’ laat Rutger weten.

Rutger juichend bij de uitslag Foto: Rutger Kroeze

Waarom het Celciushuis heeft gewonnen, weten de mannen niet. ‘We hebben nog geen rapport gekregen. Ik denk dat we dat later krijgen, vanwege het tijdsverschil,’ vertelt Rutger. Bij eerdere Q&A’s kreeg het team te horen dat de jury onder de indruk was van de modulariteit, de mogelijkheid tot uitbreiding van het huis en de ‘uitstekende constructie’. Ook vonden ze de mogelijkheid tot hergebruik van verschillende elementen passen bij de tijd.

Het is niet voor het eerst dat studenten van de HU aan de Solar Decathlon Challenge meedoen. In 2017 wonnen studenten van de HU de publieksprijs van de internationale competitie met het Denver House

Naar een nieuwe locatie

Het huis verhuisde 19 februari van Zwolle naar het Hoefkwartier in Amersfoort. Nu nog een terrein met kantoren en kleine industrie, maar binnenkort een woonwijk met appartementen en gezinswoningen. Het Celciushuis gaat daar functioneren als een living lab. Bewoners, bedrijven, studenten en onderzoekers zullen er kunnen leren, werken en onderzoeken.

Het huis bekijken kan via deze link.

Ook interessant: Student en Start-up ‘We hadden niet gedacht dat het zo goed zou lopen.’