HU heeft 1 procent minder nieuwe studenten dan vorig studiejaar

Het aantal nieuwe studenten aan de HU is in studiejaar 2022-2023 afgenomen met 1,0 procent ten opzichte van vorig studiejaar. Er zijn 12.192 studenten aan de HU komen studeren, blijkt uit gegevens van de Vereniging Hogescholen. Landelijk is het aantal bachelorstudenten aan hogescholen afgenomen met 5,4 procent. Vooral studies in de gezondheidszorg trokken minder nieuwe studenten.

De afname komt mogelijk door de herinvoering van de basisbeurs, volgend studiejaar. Studenten kunnen ervoor hebben gekozen om hun studie een jaar uit te stellen. Ook kan het zijn dat mbo-afgestudeerden die eigenlijk wilde doorstuderen, toch maar zijn gaan werken vanwege de krappe arbeidsmarkt.

De studenteninstroom bij Associate degree-opleidingen is landelijk sterk gestegen met 9,4 procent. Lees hier een artikel dat Trajectum eerder publiceerde: Gaan Ad-opleidingen de bachelors vervangen?