Geen m/v, maar X: voor HU-medewerkers is dat nu mogelijk

Foto: Kees Rutten

Bij de geslachtsaanduiding in het HR-systeem van de HU kunnen medewerkers naast ‘man’ of ‘vrouw’ nu ook kiezen voor ‘X’. De GSA is blij met deze aanvulling.

Medewerkers van de Hogeschool Utrecht die zich niet thuisvoelen in het hokje ‘man’ of ‘vrouw’ kunnen vanaf nu ook kiezen voor een ‘X’ in het HR-systeem. Deze mogelijkheid is toegevoegd na een lobby van de Gender- en Sexuality Alliance (GSA) van de HU en de Werkgroep Geslachtsregistratie.

De GSA is blij met het nieuws en deelde op Instagram een vrolijke post met confetti. De wens bestond al langer, maar ‘voorheen was er minder ruimte om hier openlijk over te spreken’, zegt aandachtsfunctionaris Studentenwelzijn & Inclusie Jamie Knecht.

‘X’ in paspoort
De laatste jaren gaat het in de politiek regelmatig over de mogelijkheid om een ‘X’ in je paspoort te zetten. Dat is op dit moment mogelijk, maar alleen met een verklaring van een deskundige. Dit is vaak een jarenlang kostbaar proces met artsen, advocaten en rechters.

Om je geslachtsaanduiding in het HR-systeem te veranderen, hoef je geen ‘X’ in je paspoort te hebben. Het Basisregistratie Personen (BRP) blijft wel het uitgangspunt, maar medewerkers kunnen dus zelf aangeven als ze een andere voorkeur hebben. Knecht: ‘Dat is heel fijn, omdat het helaas nog niet voor iedereen haalbaar is om een “X” op het paspoort te krijgen.’

Nog niet voor studenten

Voor studenten is het lastiger om zichzelf als ‘X’ te registreren. Osiris kent de optie ‘X’, maar die is wel verbonden aan het BRP. De GSA hoopt dat hier ook snel verandering in komt.