HU-onderzoek ‘Gezonde Peutermonden’ wint RAAK-publieksprijs

Foto: Kees Rutten

Het onderzoeksproject Gezonde Peutermonden van Hogeschool Utrecht heeft de publieksprijs gewonnen bij de RAAK-awards 2021. Deze awards worden jaarlijks toegekend aan de beste praktijkgerichte onderzoeken op Nederlandse hogescholen.

Het bieden van preventieve mondzorg aan zeer jonge kinderen: dat is de kern van ‘Gezonde Peutermonden.’ Een noodzakelijk project, want het gaat niet goed met de peutermonden. Bijna de helft van alle vijfjarigen heeft een vorm van tandbederf. En maar weinig kinderen zijn op vierjarige leeftijd wel eens naar de tandarts geweest. Maar bij een consultatiebureau komen ze juist bijna allemaal. Het project richt zich daarom op het inzetten van mondzorgcoaches op consultatiebureaus. Dit bleek een succes, het onderzoeksproject van lector Katarina Jerković-Ćosić wekt ook landelijke interesse vanuit mondzorgprofessionals en vakmedia. Vorig jaar sprak Trajectum al uitgebreid met HU-onderzoeker en docent Mondzorgkunde Peggy van Spreuwel over het belang van dit project.

Eer en geldprijs

De prijs voor het project werd 26 november uitgereikt op het SIA RAAK-congres 2021. SIA is een regieorgaan dat de kwaliteit en impact van praktijkgericht onderzoek bevordert. Het congres vond door de coronamaatregelen online plaats. De HU-onderzoekers ontvingen naast de eer ook een geldbedrag van 2500 euro. Hiermee willen ze een webinar en nascholingsprogramma voor (mond)zorgprofessionals ontwikkelen.

Mondgezonde toekomst

Van Spreuwel liet weten aan de HU dat het winnen van de prijs aangeeft welke impact het project maakt: ‘Super dat onze nominatie en stemoproep door alle beroepsverenigingen gedeeld is en dat zoveel mensen hebben gestemd op ons. Met deze prijs kunnen we nog meer kinderen helpen op weg naar een mondgezonde toekomst.’

‘Gezonde Peutermonden’ is een onderzoeksproject van Hogeschool Utrecht in samenwerking met lokale mondzorgpraktijken, de GGD, gemeenten, ACTA en onderzoekers van de KNMT. Het onderzoek loopt sinds 2017.