HU rekent voor 22 Oekraïense studenten lager collegegeld

Foto: Kees Rutten

Bij de HU studeren dit collegejaar 22 studenten uit Oekraïne. Zij betalen ook dit jaar het lage collegegeld. Bij veel hogescholen en universiteiten moeten eerstejaars uit Oekraïne met ingang van dit jaar het hoge tarief neerleggen.

In totaal studeren zo’n 1500 studenten uit het door oorlog geteisterde Oekraïne aan Nederlandse hogescholen en universiteiten. Dit blijkt uit de antwoorden van onderwijsminister Dijkgraaf op schriftelijke vragen van GroenLinks. Onderwerp is het collegegeld dat gevluchte studenten moeten betalen.

Na de inval van Rusland in Oekraïne konden Nederlandse universiteiten en hogescholen het collegegeld voor deze groep laag houden met steun van het ministerie van onderwijs. Zij betaalden vorig jaar hetzelfde bedrag als Nederlandse studenten: ongeveer 2200 euro. Eigenlijk zouden zij het hogere instellingscollegegeld moeten betalen, omdat Oekraine niet binnen de Europese Economische Ruimte (EER) valt. Dat bedrag ligt tussen de 8000 en 12.000 euro.

Omdat de steun van het ministerie dit studiejaar vervalt, zijn veel hogescholen en universiteiten overgegaan op het hogere instellingscollegegeld voor nieuwe studenten uit Oekraïne. Een kleine groep instellingen vraagt het lagere tarief aan deze groep. Dit geldt bijvoorbeeld voor de HU, bevestigt een medewerker van het International Office. Maar ook de Hogeschool Rotterdam neemt genoegen met het lagere collegegeld.

Kostenpost

Voor de HU en de Hogeschool Rotterdam is dat geen grote kostenpost omdat er relatief weinig vluchtelingen uit Oekraïne rondlopen. Het zijn er 22 bij de HU en 33 aan de Rotterdamse hogeschool. De Haagse Hogeschool loopt meer geld mis. Daar studeren 137 studenten uit Oekraïne terwijl de eerstejaars net als de vorig jaar gestartte studenten het lage collegegeld betalen.

Veel andere hogescholen zijn na het wegvallen van de steun van het ministerie dit studiejaar gestopt met het lage tarief. Zij berekenen aan eerstejaars uit Oekraïne het hoge instellingscollegegeld. Dan gaat het bijvoorbeeld om de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Saxion Hogeschool. Daar studeren wel wat meer vluchtelingen uit Oekraïne dan in Utrecht: respectievelijk 55 en 79.

Keuze van instelling

Minister Dijkgraaf riep eerder meermaals hogescholen en universiteiten op het collegegeld voor Oekraïense studenten laag te houden. In antwoord op vragen van GroenLinks zei hij nog steeds achter deze oproep te staan, maar dat het tot de bevoegdheid van de instellingen behoort om hier zelf een beslissing over te nemen.

Dijkgraaf: ‘Ik had het mooi gevonden als de instellingen gezamenlijk overeengekomen waren dat de nieuwe instroom Oekraïense studenten ook tegen een lager tarief zou kunnen studeren, maar zoals gezegd is die uiteindelijke keuze aan de individuele instelling.’

Dijkgraaf is met de organisatie voor vluchteling-studenten UAF in gesprek over de vraag hoe hij deze studenten het best kan ondersteunen.