HU opent fonds voor gedupeerde studenten door oorlog Oekraïne

De HU start een ondersteuningsfonds voor studenten uit Oekraïne, Rusland en Belarus. Dat heeft het college van bestuur dinsdag besloten. Het is bedoeld voor studenten die momenteel aan de hogeschool studeren, zegt Dick van Loo, directeur van de dienst Finance, Control & Analytics.

Met het fonds kan de HU voorschotten verlenen aan studenten die door de oorlog in de financiële problemen komen. Bijvoorbeeld als zij door de sancties niet bij hun geld kunnen. Van Loo en Wichert Duyvendak (directeur van de dienst Onderwijs, Onderzoek en Studentzaken) gaan maandag met anderen om de tafel voor de verdere uitwerking van het fonds.

Van Loo: ‘Eind maart zou het initiatief van start moeten gaan. Dan moet bekend zijn hoe en onder welke voorwaarden getroffen studenten geholpen kunnen worden. Er zijn enkele tonnen mee gemoeid als 35 studenten een half jaar financieel een beroep op het fonds doen.’ De groep bekijkt of bestaande HU-regelingen en van het ministerie van Onderwijs gebruikt kunnen worden.