HU-student Lisa (24) vluchtte weg voor het geweld in Hongkong

Hongkong

‘Als je weg kunt, ga dan vóór het weekend.’ Dat appje kreeg Lisa maandagochtend van haar docent. Een paar uur later had ze overlegd met het International Office van de HU en boekte ze haar retourticket. Het voelt voor haar een beetje gek om terug te zijn in Nederland, waar niemand snapt wat ze heeft meegemaakt. Als het veilig was, ging ze meteen terug.

Lisa kwam op 25 augustus aan in Hongkong om een deel van haar opleiding International Business te volgen aan de THEi. Ze was er getuige van hoe de confrontaties tussen demonstranten en politie de afgelopen maanden steeds grimmiger werden. Het werd steeds ingewikkelder om de gevaarlijke zones te mijden.

De laatste weken was haar mobiel haar beste vriend: voortdurend speelde ze de live streams af om te weten wat de veiligste route was naar haar bestemming. In de ‘veilige gebieden’ werd ze nog steeds geconfronteerd met afgebrande gebouwen, demonstranten die lukraak werden gearresteerd en duizenden agenten met automatische geweren. Die laatsten zag ze in optochten door de straten marcheren. Agenten in groen, agenten in zwart (de gevaarlijkste soort), busjes met ‘blauw water’ en heel veel pepperspray.

Die busjes met ‘blauwe water’ zijn een soort kanonnen van pepperspray, vertelt ze. ‘De agenten reden ook langs met sirenes waarvan het geluid zó hoog is dat het glas van gebouwen en auto’s ervan sneuvelt: funest voor je oren en je lichaam.’

Praten over de confrontatie tussen regering en demonstranten kon Lisa alleen op school. Met haar goede vriendin in Shanghai was het onderwerp onbespreekbaar. ‘De meeste Chinezen groeien op met een geïdealiseerd beeld van hun communistische regering. Het voelt ongemakkelijk voor ze om dat ter discussie te stellen.’

De media-aandacht voor wat er gebeurt in Hong Kong vindt Lisa aan de magere kant. Ze vraagt zich hardop af hoe het Chinese leger in zo’n korte tijd groeide van drieduizend naar dertigduizend man. Ze zag ook hoe ambulancechauffeurs, mensen van het Rode Kruis, brandweer en journalisten gearresteerd werden. ‘De demonstranten beschikken slechts over paraplu’s, pijl en boog en wat in elkaar geknutselde kleine molotovcocktails. Het leger heeft een volledige zware wapenuitrusting tot zijn beschikking. De jongste gewonde is een baby van een paar maanden en de jongste arrestant is een kind van elf.’

Moet je niet eens terug?, vroegen haar ouders haar over de telefoon. Afgelopen maandag hakte Lisa de knoop door. Het ticket was in een uurtje geboekt. Maar emotioneel gezien valt het haar zwaar om terug te zijn. Over een paar weken vliegt ze naar Stockholm om het weekend door te brengen met haar Zweedse klasgenootjes uit Hongkong. ‘Zij weten precies hoe het daar was,’ verzucht ze.

Al een half jaar protesteert de bevolking van Hong Kong tegen de groeiende invloed van haar regering en het beleid van de Chief Executive of Hong Kong, Carrie Lam. Scholen en crèches in Hongkong zijn sinds vorige week dinsdag dicht.